Cum ne afectează tehnologia sănătatea mintală. Poate fi și benefică?
Având în vedere omniprezența tehnologiei în viața de zi cu zi, în special pe internet, platformele de social media și aplicațiile pentru smartphone-uri, consilierii de sănătate mintală întâlnesc probabil clienți care se confruntă cu probleme care pot fi legate direct sau indirect de utilizarea media digitală. Potrivit lui Dr. Igor Pantic, care a scris în recenzia „Online Social Networking and Mental Health”, publicată de Biblioteca Națională de Medicină din SUA, nu există nicio îndoială că internetul și tehnologia, adică platformele de social media, cum ar fi Facebook, au avut un impact notabil asupra modul în care indivizii comunică.
Pantic a explicat în continuare că o serie de studii recente au observat o legătură între utilizarea rețelelor sociale și anumite probleme de sănătate mintală, inclusiv anxietatea și depresia. Pantic se grăbește, totuși, să afirme că studiile nu sunt deloc concludente și că eforturile de a înțelege relația dintre sănătatea mintală și tehnologie rămân la început.
Cu toate acestea, este util pentru consilierii de sănătate mintală să înțeleagă cercetările și perspectivele impactului tehnologiei asupra sănătății mintale, care se extinde și asupra impactului pozitiv. La urma urmei, lăsând dezavantajele deoparte, tehnologia continuă să îmbunătățească multe aspecte ale vieții de zi cu zi în bine, iar arena sănătății mintale nu face excepție: există o serie de domenii observabile în care dezvoltarea tehnologiei i-a ajutat pe clienți să preia controlul asupra propriei minți.
Internetul, o forță spre bine?
În ciuda progreselor în ceea ce privește conștientizarea sănătății mintale, jurnalistul Conor Farrington, scriind pentru The Guardian, a explicat cum îngrijirea sănătății mintale primește încă o lipsă notabilă de finanțare de la guvernele internaționale. De exemplu, Farrington a spus că cheltuielile pe cap de locuitor pentru îngrijirea sănătății mintale în țările industrializate, cum ar fi SUA și Regatul Unit, se ridică la puțin peste 33 de dolari. Suma este considerabil mai mică în țările în curs de dezvoltare. În consecință, Farrington a susținut că tehnologia este promițătoare ca vehicul pentru îmbunătățirea accesului la îngrijirea sănătății mintale, în special în țările în care astfel de servicii sunt, în cel mai bun caz, elementare.
Tehnologia îmbunătățește îngrijirea sănătății mintale în mai multe moduri, a explicat Lena H. Sun, scriind pentru Los Angeles Times, și este benefică, în primul rând, prin platforme precum aplicații bazate pe smartphone-uri și computere care pot ajuta la furnizarea de servicii și informații clienților într-un mod mai rentabil. De exemplu, Sun a explicat cum există acum, pe lângă aplicațiile pentru smartphone care promovează bunăstarea mintală, anumite platforme disponibile care permit pacienților să finalizeze cursuri de terapie cognitiv-comportamentală online. În articolul său, Sun a prezentat un serviciu din Marea Britanie cunoscut sub numele de Big White Wall, care a fost aprobat de Serviciul Național de Sănătate al Regatului Unit, finanțat de guvern. Big White Wall este o platformă online care permite utilizatorilor care trăiesc cu probleme de sănătate mintală, cum ar fi anxietatea și depresia, să-și gestioneze simptomele de acasă prin instrumente precum resurse educaționale, conversații online și cursuri virtuale despre probleme de sănătate mintală. Eficacitatea lui Big White Wall este evidentă – Sun a arătat într-un studiu din 2009 că marea majoritate a utilizatorilor serviciului – aproximativ 95% – au observat o îmbunătățire a simptomelor lor.
Consilierii de sănătate mintală pot juca un rol important în facilitarea accesului la servicii precum Big White Wall și, de asemenea, pot contribui la promovarea aplicațiilor pentru smartphone și a altor servicii online care pot fi utilizate pentru a ajuta la îmbunătățirea sănătății mintale generale. Tehnologia poate fi folosită împreună cu consilierea în persoană, spre deosebire de a fi folosită ca substituție. Consilierii chiar pot descoperi că platformele digitale permit dezvoltarea unor relații de lucru mai profunde cu clienții, în special cu clienții mai tineri care sunt obișnuiți să utilizeze tehnologia zilnic. Bethany Bay, scriind într-un articol pentru Counseling Today, a intervievat-o pe Sarah Spiegelhoff, un consilier din Syracuse, N.Y., care a detaliat acest punct important:
„Găsesc că resursele tehnologice sunt instrumente grozave pentru a suplimenta serviciile tradiționale de consiliere, precum și o modalitate prin care consilierii pot ajunge la populații mai mari decât servim în mod obișnuit pe bază individuală. Cred că studenții verifică mai rapid starea Facebook și Twitter decât e-mailul lor, deci folosirea rețelelor sociale este o modalitate prin care putem promova și distribui informații despre viața sănătoasă și campanii de sensibilizare. De asemenea, împărtășesc informații legate de noile aplicații care promovează starea de bine atât prin conturile noastre de rețele sociale, cât și direct în sesiunile de consiliere. De exemplu, în timpul programării de conștientizare a alcoolului, am încurajat studenții să descarce aplicații gratuite pentru calcularea alcoolului în sânge. De asemenea, oferim MP3-uri gratuite pentru meditația mindfulness prin iTunes. Cred că MP3-urile sunt o resursă excelentă, deoarece sunt capabile să le prezinte clienților în sesiune, îi ajută să vorbească despre experiențele lor de ascultare și exersare a meditațiilor și apoi pot dezvolta un plan de tratament care să includă utilizarea meditațiilor în afara sesiunilor de consiliere”.
De asemenea, consilierii pot folosi platforme pentru a intra în legătură cu clienții care pot fi situați în zone rurale sau defavorizate și nu pot călători pentru întâlniri față-n față. După cum a explicat Farrington, unele studii, inclusiv unul de la Universitatea Oxford, au descoperit că mesajele text și apelurile telefonice pot fi modalități eficiente pentru consilieri de a intra în legătură cu clienții. În plus, platformele de telesănătate, care includ mesagerie instantanee sau apeluri video, se dovedesc deja utile în setările de îngrijire primară, pentru a ajuta consilierii să ajungă la clienți. De exemplu, Rob Reinhardt, scriind pentru Counseling Today, a intervievat-o pe Tasha Holland-Kornegay, un profesionist în consiliere care oferă în primul rând servicii de consiliere clienților care trăiesc cu HIV prin intermediul unei platforme de mesagerie, care încorporează opțiunea pentru apeluri video și audio.
Reinhardt, scriind într-o altă lucrare publicată de Tame Your Practice, a explicat modul în care utilizarea platformelor de telemedicină în consilierea în domeniul sănătății mintale s-a dovedit a fi benefică în mai multe moduri. Poate cel mai important, Reinhardt a citat un studiu realizat de cercetători de la Universitatea din Zurich, așa cum este detaliat de Science Daily, care a constatat că consilierea efectuată online poate fi, de fapt, mai eficientă decât sesiunile față în față. Cercetătorii au examinat două grupuri de clienți – un grup a primit terapie în persoană, iar celălalt a primit terapie prin intermediul unei platforme de telemedicină. Cercetătorii au descoperit că cei care au primit sesiuni de consiliere online au avut rezultate mai bune – 53% au raportat că depresia lor s-a diminuat, în comparație cu 50% care au raportat același lucru în grupul care a primit consiliere față-n față. Alte beneficii includ faptul că online este mai ieftin și permite o rețea mai largă de clienți să fie văzuți și tratați, în special cei care nu pot accesa în persoană serviciile de sănătate mintală, fie din cauza accesului la zona geografică respectivă, din cauza lipsei de fonduri sau a problemelor precum tulburarea de anxietate socială.
Trebuie făcut, totuși, un punct de clarificare. În timp ce consilierii pot utiliza într-adevăr tehnologii online pentru a ajuta procesul de consiliere sau pentru a oferi servicii de consiliere, ei trebuie să respecte întotdeauna orientările etice privind utilizarea tehnologiilor. Aceste linii directoare pot fi găsite în Codul de Etică al Asociației Americane de Consiliere și prin site-ul web al Consiliului Național pentru Consilieri Certificați. În plus, consilierii sunt obligați prin lege să fie autorizați în locațiile în care își au reședința clienții.
Poate tehnologia să aibă un impact negativ asupra sănătății mintale?
Deși utilizarea tehnologiei poate avea un impact pozitiv în ceea ce privește ajutarea clienților să gestioneze și să se trateze pentru anumite afecțiuni de sănătate mintală, unele cercetări au indicat că utilizarea tehnologiei în general – și în special a internetului – poate fi, de fapt, conectată cu dezvoltarea de afecțiuni de sănătate mintală, cum ar fi anxietatea și depresia la unele persoane. După cum a menționat Pantic, deși sunt necesare mai multe cercetări în acest domeniu, este util să aruncăm o privire mai atentă la ceea ce a fost publicat pe acest subiect până acum: dependența de internet.
După cum a detaliat Dr. Romeo Vitelli, scriind într-un articol publicat de Psychology Today, cercetările au indicat că dependența de internet, în special în rândul persoanelor mai tinere, cum ar fi adolescenții, devine o problemă notabilă. Vitelli a explicat că tulburarea de dependență de internet are multe caracteristici similare, în comparație cu alte forme de dependență, cum ar fi simptomele de sevraj atunci când accesul online este interzis. În timp ce internetul poate fi un agent benefic în ceea ce privește educația și întărirea relațiilor interpersonale, dependența de internet poate fi problematică, deoarece poate avea un impact negativ asupra succesului academic și asupra capacității cuiva de a comunica eficient în viața reală. Vitalli a remarcat că cercetările au observat, de asemenea, o legătură între anumite boli mintale și dependența de internet, inclusiv depresia, stima de sine scăzută și singurătatea.
Mai mult, Pantic a explicat cum mai multe studii au arătat o legătură între depresie și utilizarea site-urilor de social media, cum ar fi Facebook, Twitter și Instagram. Pantic, avertizează că este nevoie de mult mai multe cercetări înainte ca concluziile la care se ajunge în studiile menționate mai sus să fie acceptate la scară largă ca fapte în comunitatea de consiliere.
Cu toate acestea, rezultatele merită examinate. Pantic a raportat despre un studiu din 2013, care a constatat că adulții mai tineri care au folosit frecvent site-ul de socializare Facebook au avut tendința de a raporta că se simt mai puțin fericiți, fiind posibil de vină utilizarea platformei sociale. Pantic a raportat, de asemenea, despre un studiu în care a fost implicat personal, care a constatat că printre elevii de liceu, ratele depresiei tindeau să fie mai mari în rândul celor care foloseau în mod regulat site-urile de social media.
Pantic a oferit câteva motive posibile pentru aceste descoperiri, explicând că site-urile de socializare, pentru unele persoane, pot declanșa sentimente de stimă de sine scăzută. De exemplu, un utilizator al unui site de social media poate vedea alte persoane acolo și poate presupune că acești indivizi au mai mult succes, sunt mai frumoși, mai inteligenți și așa mai departe. Ca să nu mai vorbim că, în contextul unei pandemii și al unui război, pe rețelele de socializare trebuie să fii atent să te informezi, dar să te și detașezi, ca să nu cazi în anumite stări nocive. Pantic a explicat că un studiu care a examinat studenții de la o universitate din Utah a constatat că cei care foloseau în mod obișnuit rețelele de social media au avut tendința de a simți că colegii lor ar avea mai mult succes și sunt mai fericiți decât ei. Pantic a remarcat că, deși aceste sentimente nu sunt neapărat legate de depresie, poate exista o relație între ele, mai ales dacă indivizii în cauză au deja sau sunt susceptibili de a experimenta probleme de sănătate mintală.
De asemenea, Dr. Saju Mathew a fost intervievat pentru un articol de la Piedmont Health, în care a detaliat acest punct important: „Când ajungem pe social media, căutăm afirmarea și, conștient sau nu, ne comparăm viața cu a altora. Drept urmare, este posibil să nu ne bucurăm de ceea ce este în acest moment”.
Tehnologia are un impact care s-a extins în domeniul îngrijirii sănătății mintale și este clar că tehnologia face și schimbări pozitive în ceea ce privește îngrijirea acesteia. Cercetările au indicat, totuși, că instrumentele care pot ajuta la atenuarea problemelor de sănătate mintală, cum ar fi aplicațiile pentru smartphone, pot fi legate de experiența problemelor de sănătate mintală în diferite contexte. După cum a subliniat Pantic, sunt necesare mai multe cercetări înainte de a se trage concluzii definitive. Cu toate acestea, pentru consilierii de sănătate mintală care intră în domeniu, o înțelegere cuprinzătoare a relației nuanțate dintre tehnologia și sănătatea mintală este necesară pentru o practică eficientă. Consilierii sunt obligați să-și extindă competențele tehnologice, dar întotdeauna în conformitate cu orientările lor etice respective și cu statul de drept.