Constructorul de mașini care stinge becul pentru totdeauna: explicația pentru vestea proastă
Revigorarea brandului a fost o strategie cheie a fostului președinte Nissan Carlos Ghosn, care dorea să se extindă pe piețele emergente, dar vânzările nu au atins niciodată previziuni optimiste.
Datsun, care a fost reînviat în 2013 ca o marcă low-cost pentru piețele în curs de dezvoltare, a murit în totalitate, cu excepția numelui, după ce compania-mamă Nissan a retras producția globală.
Ultima uzină care produce vehicule Datsun a încheiat producția de mașini, la mai puțin de un deceniu după ce fostul CEO Nissan, Carlos Ghosn, a reînviat brandul cu viziuni grandioase despre volumul de masă.
Societatea mixtă din Chennai, India, operat de Nissan și partenerul său de alianță francez Renault, și-a încetat producția subcompactului Datsun Redi-GO cu cinci uși în martie, a spus Nissan.
Mișcarea închide un capitol despre Datsun care a văzut cândva vehiculele mărcii produse și vândute în Rusia și Indonezia, pe lângă India. Producția Datsun în Indonezia și Rusia s-a încheiat în 2020. Mașinile Datsun au fost vândute și în Africa de Sud, printre alte piețe selectate.
Eliminarea mărcii a făcut parte din planul de revigorare Nissan Next dezvăluit în 2020. Obiectivul a fost să se concentreze pe mărcile de bază ale companiei, pe piața de masă Nissan și pe brandul premium Infiniti.
Datsun își are rădăcinile din 1931. Numele a fost folosit de Nissan pentru piețele de export, inclusiv SUA și Europa. Constructorul japonez a făcut furori în urmă cu aproximativ cinci decenii, ca imagine publică a Nissan, cu insigna sa pe prima generație de mașini sport 240Z.
Un nume legendar
Numele Datsun a fost abandonat în favoarea Nissan în 1983. Mișcarea a fost menită să întărească imaginea corporativă globală a Nissan. Dealerii din SUA s-au revoltat inițial împotriva ideii. Dar patru decenii mai târziu, o întreagă generație de americani a crescut fără să cunoască brandul.
Ghosn a reînviat Datsun ca o ofertă de intrare, în încercarea de a obține ceea ce se prevedea a fi afaceri în plină expansiune pe piețele emergente, folosind tehnologia alianței mai veche pentru a crea mașini la prețuri accesibile pentru noile clase de mijloc care altfel ar fi cumpărat modele la mâna a doua. Vânzările modelului rebotezat Datsun au început în 2014.
La momentul repornirii, cotidianul japonez Nikkei a declarat că Nissan urmărea un volum global de 300.000 de unități pe an. Dar vânzările nu au înflorit niciodată în conformitate cu previziunile optimiste.
Nissan nu a putut furniza imediat cifrele anuale recente de vânzări. Dar de la reintroducerea lui Datsun, marca a vândut aproximativ 470.000 de vehicule cumulat de-a lungul anilor.
În 2021, vânzările doar în India au scăzut cu 40%, la 4.296 de unități, potrivit LMC Automotive. În 2017, prin contrast, marca a vândut 40.443 de vehicule în subcontinent.
O sursă Nissan spune că firma încă dezbate ce să facă cu numele mărcii. O opțiune ar putea fi să-l păstreze la sertar pentru a fi folosit într-o zi ca o marcă de vehicule electrice pe piața emergentă.
În India, Nissan își schimbă prioritățile către modelele marca Nissan, cum ar fi Magnite construit local.
„Pentru multe mii de proprietari din întreaga lume, Datsun continuă să ofere o experiență de condus captivantă și liniște la un preț potrivit și o valoare excelentă”, a spus Nissan într-un comunicat.
„Ca parte a strategiei globale de transformare a Nissan, compania se concentrează pe modelele și segmentele de bază care aduc cele mai multe beneficii clienților, partenerilor dealeri și afacerii.”