China investește în promovare: ce a pregătit pentru Jocurile Olimpice
O armată de influenți occidentali ai rețelelor sociale, fiecare cu sute de mii de urmăritori pe TikTok, Instagram sau Twitch, urmează să răspândească povești pozitive despre China pe parcursul Jocurilor Olimpice de iarnă de luna viitoare.
Preocupat de reacția internațională împotriva Jocurilor de la Beijing pe fondul unui val de boicoturi diplomatice, guvernul a angajat profesioniști PR pentru a răspândi o narațiune alternativă prin intermediul rețelelor sociale.
În noiembrie, în timp ce Joe Biden se gândea la un boicot diplomatic, Vipinder Jaswal, un colaborator al Newsweek din SUA și fost director Fox News și HSBC, a semnat un contract de 300.000 de dolari cu consulatul general al Chinei la New York pentru a „elabora strategia și executa” o campanie de influență care promovează Jocurile Olimpice de iarnă de la Beijing și Jocurile Paralimpice din SUA.
Contractul, care a fost înregistrat la Departamentul de Justiție al SUA, stabilește o strategie detaliată de relații publice. Conform acordului, între 22 noiembrie și 13 martie, când se încheie Jocurile Paralimpice de iarnă, fiecărui influencer i se va cere să producă trei până la cinci „livrabile”, adică conținut care este creat pentru a se potrivi publicului țintă. Jaswal susține că firma sa a primit până la 50 de propuneri de la influenți, de la foști olimpici la antreprenori.
Jocurile Olimpice trebuie să fie un succes
Contractul prevede că 70% din conținut va fi legat de cultură, inclusiv istoria Beijingului, relicve culturale, viața modernă a oamenilor și noile tendințe. Alte 20% vor evidenția „cooperarea și lucrurile bune în relațiile China-SUA”, inclusiv schimbări bilaterale la nivel înalt și rezultate pozitive.
Contractul lui Jaswal la Beijing vine într-un moment al relațiilor bilaterale precare dintre China și SUA. El este supus unui control intens de la contractul său cu consulatul chinez. Pe 3 ianuarie, senatorul republican Rick Scott a îndemnat într-o scrisoare către conducerea Newsweek să „reconsidere relația cu Vipp Jaswal”.
Luna trecută, Biden a anunțat că administrația sa va organiza un boicot diplomatic al Jocurilor Olimpice de iarnă, într-o demonstrație de dezacord cu modul în care guvernul chinez tratează oamenii din regiunea uigură Xinjiang. Câțiva aliați ai SUA, inclusiv Marea Britanie și Australia, s-au alăturat de atunci apelurilor de a nu trimite oficiali guvernamentali în China.
Afacerile americane, inclusiv Coca-Cola, Procter & Gamble, Airbnb, Intel și Visa, se numără printre cei 13 parteneri de top ai viitoarelor Jocuri. Alți sponsori sunt de la producătorul auto japonez Toyota, la firma germană de servicii financiare Allianz și consultanța franceză în domeniul tehnologiei informației Atos.
În noiembrie, organizațiile pentru drepturile omului i-au acuzat pe sponsorii corporațiilor occidentale că „defalcă oportunitatea” de a face presiuni asupra Chinei să-și abordeze „registrul îngrozitor al drepturilor omului”.