Ce se întâmplă după plafonarea benzinei și motorinei, de fapt: așa îți dai seama că este o decizie proastă
În urmă cu câteva săptămâni, autoritățile române au făcut un gest modic pentru a reduce prețul de achiziție pentru carburanții de la pompă. În mod previzibil, cei mai mulți șoferi au fost nemulțumiți de efectul respectivei măsuri, dar se pare că se putea și mai rău.
La scurt timp după ce au explodat prețurile la carburanți în Europa, autoritățile ungare au luat decizia radicală de plafonare a valorii de achiziție pentru benzină și motorină. Practic, a venit cu o lovitură majoră pentru companiile comerciante, care au fost nevoite să-și reducă profitul de pe o zi pe alta. În contextul în care aceste companii pot în orice moment să-și vândă benzina și motorina în toate celelalte țări din Europa, la preț mai bun și profit mai mare, o penurie este inevitabilă.
Ungurii ar putea rămâne fără benzină și motorină
Zsolt Hernadi este directorul general al grupului MOL și, într-un interviu acordat postului de televiziune ATV, a explicat că plafonul impus de autoritățile ungare pentru valoarea de vânzare a carburanților, ”mai devreme sau mai târziu”, va duce la o penurie de aprovizionare.
Potrivit lui Hernadi, Ungaria se confruntă cu o situaţie „extrem de periculoasă” în condiţiile în care plafonarea preţurilor la carburanţi a stimulat consumul.”Apare întrebarea cât timp poate dura situaţia aceasta?”, a spus Hernadi.
Este important de reținut că MOL, deținătoarea celei mai mari rețele de benzinării din Ungaria, înțelege foarte bine situația din țara vecină. Tocmai din acest motiv, în trecut, a cerut eliminarea plafonului la prețul carburanților. Introdus în noiembrie, gestul autorităților de la Budapeste se traduce printr-o limită de preț de 5,8 lei pentru litrul de benzină și motorină sau 480 de forinți.
Gestul era menit să compenseze efectele inflației pentru maghiari și va dura până la finele lunii octombrie, un an. Ca referință, inflația este la cel mai mare nivel din ultimii 20 de ani în această țară. Nu a durat mult până când oficiali MOL au limitat cantitatea de combustibil pe care o poate achiziționa un șofer la 50 de litri pe zi. O posibilă penurie de carburant a fost confirmată luna trecută și de către Gergely Gulyas, directorul de cabinet al premierului ungar.