Ce se întâmplă cu mașinile diesel în România: de ce vor deveni o raritate, când

Ce se întâmplă cu mașinile diesel în România: de ce vor deveni o raritate, când

„Chiar și în România vom căuta cu lupa la vânzare o mașină nouă pe diesel”.

În 2014, vehiculele diesel au reprezentat 54% din piața națională de mașini noi, iar acum doar 15% după ce numărul de modele s-a redus drastic. Tendința descendentă va continua, ponderea vehiculelor diesel va ajunge la 10% până la sfârșitul anului și este posibil să nu mai existe vehicule diesel noi pe piață până în 2030. Estimările au fost făcute în cadrul unei ședințe a Asociației Producătorilor și Importatorilor de Automobile din România.

„Estimarea noastră este că în 2030, chiar și în România, vom căuta cu lupa la vânzare o mașină nouă pe diesel. Cu lupa o să-l căutăm. Să sperăm că o să mai fie câteva, pentru cei care iubesc diesel-ul, dar probabil că nu vor mai fi. Aceste evoluții nu țin de piața noastră, ci de cea europeană”, spune Dan Vardie, președinte APIA.

”Dacă vă veți uita pe datele APIA din ultimii doi ani veți vedea cum a scăzut dieselul în mod dramatic, iar statistica este făcută pe baza pieței. În nume personal, nu ca președinte APIA, estimez că anul acesta vom ajunge la o piață de maxim 10% diesel”, spune Dan Vardie.

Mașinile diesel, care ocupau mai mult de jumătate din piață în urmă cu 6-7 ani, erau considerate promițătoare, dar Dieselgate a însemnat un dezastru pentru mașinile diesel, a spus el.

Dieselul va ajunge istorie

Șeful APIA a spus că România a pornit accelerat pe drumul electrificării și vine cu o estimare personală, ce nu este și a organizației APIA, anul acesta se vor vinde 10.000 de mașini electrice noi, față de 6.000 de mașini în 2021.

Având în vedere cifrele, Vardie a spus că performanța mașinilor electrice a României nu este rea în comparație cu Europa.

​Acum 7-8 ani se părea că nimic nu va opri ascensiunea mașinilor diesel și în mai multe țări europene reprezentau peste 60% din parcul auto. Lucrurile sunt cu totul diferite acum: tot mai multe mărci nu mai lansează versiuni pe motorină, în unele orașe aceste mașini nu mai au voie în centru și câțiva oficiali importanți spuneau că dieselul ”este pe moarte”.

În România dieselul a avut în 2014 56,5% din piața mașinilor noi si 53,5% în 2015, iar în 2019 și 2020 a scăzut la 26-27% La final de 2021 dieselul reprezenta 19% din piața mașinilor noi. În primele trei luni din 2022 ponderea a scăzut la 15%.

Ce mărci au vândut cel mai bine mașini diesel? În 2022 top 5 a fost format din Dacia, Skoda, Volkswagen, Audi și Peugeot, arată datele APIA.

Citește și: