12 sept. 2022 | 11:48

Ce se întâmplă cu creierul unui copil când face multe activități: de ce sunt bune pauzele, conform psihologilor

ACTUALITATE
Ce se întâmplă cu creierul unui copil când face multe activități: de ce sunt bune pauzele, conform psihologilor

Copiii și adolescenții au devenit mai ocupați ca niciodată. Dar neurologii și psihologii spun că a împinge un copil să învețe și să exerseze în mod constant, chiar și în vacanța de vară, nu este bine pentru el.

A ajuta copiii să reușească și să prospere este una dintre problemele pe care psihologul Lea Waters le cercetează de două decenii. În cartea ei, The Strength Switch, ea sugerează ca părinții ar trebui să se concentreze pe dezvoltarea punctelor forte ale copiilor lor, mai degrabă decât să-și repare punctele slabe.

„Dacă te concentrezi doar pe ceea ce este în neregulă cu copilul tău, ceea ce lipsește, ceea ce trebuie remediat, într-adevăr cele mai bune rezultate la care poți spera vreodată sunt să-l duci de la slăbiciune la peste medie. Dar dacă începi să aloci mai mult din timpul și atenția ca părinte asupra a ceea ce este corect, amplificându-și puterea, atunci își ating cu adevărat potențialul maxim”, spune aceasta.

Waters numește această abordare parenting bazat pe putere. Dar ea avertizează că, uneori, părinții pot exagera încercând „să le obțină instruire suplimentară, să-i introducă în fiecare clasă posibilă și riscând să-și suprastructureze viața cu ideea că practica înseamnă creșterea puterii. În anumite sensuri, este adevărat, dar este doar parțial adevărat”.

De ce îi trebuie pauze unui copil

Rezultatul este adesea un program supraaglomerat, menținând creierul copiilor în mod constant ocupat cu învățarea, culegerea de informații și exersarea.

„Da, antrenamentul crește puterea, dar și timpul de nefuncționare”, a spus ea.

Cartea lui Waters se bazează în principal pe cercetările ei în psihologie pozitivă și educație la Universitatea din Melbourne, Australia. Ea se referă, de asemenea, la o varietate de studii ale altor cercetători.

Creierul copiilor este structurat astfel încât să aibă două moduri: activ (concentrat pe o anumită sarcină) și liber (atenție inactivă). Primul mod este folosit chiar și atunci când copiii au o activitate sportivă, pentru că trebuie să fie atenți la ceilalți membrii ai echipei, să anticipeze mișcări, să ia decizii.

Modul liber intră în acțiune atunci când ne gândim la evenimente care au fost, când visăm cu ochii deschiși. Pentru a funcționa la parametrii normali este nevoie să fie un echilibru între cele două. Prin modul în care părinții le organizează copiilor programul nu le mai lasă suficient timp pentru repaos al creierului.

”Este ca și cum ai avea prea multe programe deschise în computer. Chiar dacă mai funcționează, va merge mai încet. Când mai închideți din aplicații, procesorul va avea iar viteză. La fel funcționează și creierul unui copil”, a spus Waters.