17 oct. 2022 | 15:25

BMW, Mercedes și VW au probleme cu furnizorii: criza energetică îi afectează producători

ACTUALITATE
BMW, Mercedes și VW au probleme cu furnizorii: criza energetică îi afectează producători

Industria auto germană se confruntă cu cerințele furnizorilor cu privire la creșterea energiei pentru a acoperi o creștere a costurilor.

Producătorii de automobile din Germania s-ar putea să-și fi asigurat propriile provizii de energie, dar mii de mici furnizori, care se confruntă cu o presiune din cauza creșterii facturilor, riscă să perturbe producția în timpul iernii.

Tot mai mulți furnizori solicită industriei să renegocieze contracte pentru a include clauze energetice, astfel încât să poată acoperi costurile majorării facturilor.

BMW, Volkswagen Group și Mercedes-Benz au spus cu toții că propriile lor surse de energie sunt securizate – dar dacă rețeaua lor de furnizori eșuează, liniile lor de producție s-ar putea opri brusc.

„Dacă nu putem construi o mașină din cauza unei piese lipsă, asta ne lovește pe toți”, a declarat Geng Wu, șeful grupului de achiziții la VW, la o conferință cu furnizorii din Wolfsburg săptămâna aceasta.

Confruntat cu o creștere de zece ori a costurilor cu energie și două săptămâni pentru a se angaja la un contract de energie care intră în vigoare la 1 ianuarie, Kron Solingen, un producător de metale și materiale plastice de turnare și furnizor al industriilor auto și electronice, încearcă să renegocieze contracte și este ramane fara timp.

„Solicităm ajutor cu costurile materiilor prime, pentru clauze care încorporează inflația – dar linia roșie sunt costurile cu energia. Dacă clienții nu contribuie la acestea, nu putem continua… vom anula singuri contractele”, a declarat, directorul de vânzări, Christian Hofmann pentru Reuters.

Compania veche de 112 ani, ai cărei clienți sunt în mare parte furnizori mai mari din lanț precum Bosch, este ocupată să calculeze cu exactitate câtă energie electrică intră în fiecare dintre produsele sale pentru a ajuta la negocierile cu clienții și pentru a stabili ce ar putea produce cu mai puțină energie, a spus Hofmann.

Bosch a refuzat să comenteze orice negocieri contractuale, la fel ca și BMW. Mercedes nu a răspuns la o solicitare de comentarii.

VW a spus că este în discuții strânse cu furnizorii săi cu privire la soluțiile partajate, dar nu poate împărtăși detalii.

„Obiectivul nostru principal este să menținem producția și să evităm impactul negativ asupra operațiunilor comerciale”, a spus un purtător de cuvânt.

Guvernul Germaniei nu a implementat încă pachetul de ajutor planificat pentru facturile de energie ale întreprinderilor mici, care ar oferi o plată unică în valoare de factura de o lună la gaz în acest an și ar implementa un mecanism de limitare a prețurilor din martie.

„Fără opțiuni bune”

În timp ce contractele din lanțul de aprovizionare auto din Germania includ adesea clauze care adaptează prețurile în funcție de costul materiilor prime, clauzele energetice sunt mult mai puțin frecvente. Ele pot fi problematice deoarece sunt complicat de calculat și solicită furnizorilor să împărtășească detalii privind marjele lor, procesul de producție și contractele lor energetice.

Chiar și atunci, mulți furnizori mai mici nu au suficientă lichiditate pentru a putea plăti facturile la energie pentru cele 4-5 luni în care poate fi nevoie pentru ca facturile să fie plătite, a declarat Max Schumacher, șeful Asociației pentru Turnatorii Germani.

„Nu există opțiuni bune”, a spus Schumacher.

Producătorii de automobile și principalii lor furnizori se luptă ei înșiși cu costuri mai mari și cu penuria continuă de semiconductori, dar au reușit să respecte în mare măsură obiectivele financiare, transferând costurile către clienți prin creșterea prețurilor.

Unii au spus în ultimele săptămâni că s-ar putea aproviziona de la furnizori din alte țări cu aprovizionare cu energie mai stabilă pentru a-și menține producția în siguranță.

Soplast, un furnizor portughez, a declarat că primește cereri de cotații mai mari decât de obicei de la producătorii auto germani, care erau din ce în ce mai interesați să-și cunoască mixul energetic.

Totuși, în industria auto, stabilirea unui nou furnizor poate dura cel puțin șase luni, a spus Mauricio Morales, director senior de achiziții la Wuerth Industrie Service – printre cei mai mari furnizori de șuruburi, piulițe și șuruburi din lume pentru producătorii de automobile.

Chiar și pentru un articol atât de mic cât un șurub, producătorii auto ar putea fi nevoiți să efectueze noi teste de impact pe mașini pentru a asigura calitatea componentei.

„La un producător de mașini este mult efort”, a spus el, adăugând că fima sa are clauze energetice doar cu câțiva furnizori importanți.

Furnizorii care au deja fabrici în mai multe locații se așteaptă să mute mai multă producție consumatoare de energie în străinătate pe termen lung, a declarat Christian Hennerkes, CEO al unui producător de protecție termică pentru baterii cu fabrici în Asia, Europa și Statele Unite.

Compania lui Hennerkes, Von Roll, care furnizează un joint venture ACC pentru baterii – un joint venture între Mercedes, Stellantis și TotalEnergies – a reușit să negocieze costurile energiei în unele dintre contractele sale.

„Producătorii de automobile nu au fost dispuși să facă acest lucru în trecut, dar sunt acum, fie că doar pentru o perioadă limitată de timp… nu este în interesul lor ca rețeaua lor de furnizori să se prăbușească”, a spus Hennerkes.

Von Roll negociază acum cu consiliul muncitorilor săi pentru a adăuga schimburi suplimentare și pentru a produce cât mai mult posibil înainte de lansarea unui nou contract de energie în anul viitor, a adăugat CEO-ul.

„Aceste creșteri ale prețului energiei sunt pe termen lung”, a spus el. „Asistența pe termen scurt din partea guvernului doar ne câștigă timp… acesta nu este un incendiu, este o secetă”.