Banii sunt în cloud, la fel și viitorul: câți bani se află într-un domeniu în continuă expansiune
Conceptul de cloud este unul destul de abstract, chiar și în 2022, pentru o mare parte dintre utilizatorii de tehnologie, indiferent dacă este vorba de PC-uri, tablete sau smartphone-uri. Întâmplarea face însă ca acest domeniu să valoreze 178 de miliarde în 2021.
Giganții din domeniul tehnologiei câștigă o mare parte din profit datorită soluțiilor de cloud pe care le au în portofoliu, indiferent dacă vorbim de Microsoft, Google, Amazon, IBM și alți. Fascinant este însă nu interesul pentru acest domeniu, ci dependența noastră, a tuturor, pentru ceea ce înseamnă cloud. Nu contează dacă înțelegi neapărat toate substraturile tehnologice ale conceptului, dar atâta timp cât folosești Google Photos, iCloud, OneDrive, DropBox, Mega și altele, ești un pion în această ecuație care a ajuns în 2021 la 178 de miliarde de dolari.
Companiile, mai dependente de cloud decât utilizatori
Cheltuielile companiilor pentru servicii de infrastructură cloud în ultimul trimestru din 2021 au depășit pragul de 50 de miliarde de dolari. Valoarea este în creștere cu 36% față de trimestrul al patrulea din 2020. Mai multe decât atât, pe întregul an 2021, cheltuielile pe zona de cloud au atins valoarea astronomică de 178 miliarde de dolari. Numărul este în creștere cu nu mai puțin de 37% față de 2020, conform datelor agregate de Synergy Research Group.
În ceea ce privește cotele de piață, Amazon Web Services continuă să fie lider de piață, cu o cotă apropiată de 33% sau o treime în cel de-al patrulea trimestru din 2021. Astfel, a depășit cota combinată a principalilor concurenți, Microsoft și Google. Ca să înțelegi relevanța AWS pe termen lung, ai în vedere că Meta (ex-Facebook) a stabilit de curând că soluțiile de cloud de la Amazon sunt esențiale pe termen lung pentru buna funcționare a platformelor și serviciilor deținute de Mark Zuckerberg. Până și NASDAQ, cea mai importantă bursă din lume pare să migreze către AWC.
În rest, Microsoft are o cotă de piață de 21%, în creștere accelerată de curând, în timp ce Google se rezumă la 10%, iar Alibaba, cu doar 6%.