Banii nu cresc în pom: cum economisesc românii, în vremuri grele

Banii nu cresc în pom: cum economisesc românii, în vremuri grele

Nu mai e un secret că toate s-au scumpit, iar în acest context, românii încearcă să-și economisească banii.

Așadar, 62% din români au achiziționat haine second-hand pentru a reduce cheltuielile, în timp ce doar 13% au făcut-o pentru că le plac piesele vintage și 10% pentru a purta articole unicat. De asemenea, pentru protejarea mediului au ales această opțiune doar 6% dintre cei care au cumpărat haine la mâna a doua, conform unui studiu realizat de Cult Research, o companie românească de cercetare de piață.

Astfel, românii declară că își achiziționează tot mai des articole de îmbrăcăminte de tip second-hand: 56% dintre aceștia au recurs la această metodă de economisire.

Nu ne ajung banii

În ceea ce privește banii pe care îi cheltuie românii pe haine, cea mai mare parte a românilor (75%) cheltuie până în 30% din venitul lor pe achiziționarea articolelor vestimentare într-un an. Mai mult, peste un sfert dintre români (28%) alocă între 11 – 20% în acest scop.

De când a început pandemia, comerțul online a crescut, iar românii au început să facă cumpărături mai mult de pe internet. Iată unde se situează segmentul de e-commerce. Conform statisticilor, în următorii patru ani, comerțul online va reprezenta până la 15% din totalul vânzărilor din retail. Astfel, trendul este unul pozitiv, deși formatele tradiționale de retail au continuat să se dezvolte, iar consumatorii români doresc în continuare să facă cumpărături offline.

Potrivit analizei companiei de consultanță CBRE, România este pe primul loc în Europa Centrală și de Est la cheltuielile consumatorilor pe alimente în magazinele fizice. Țara noastră se află pe un trend ascendent în ceea ce privește comerțul electronic pe termen scurt și mediu.

Estimările arată că în următorii patru ani comerțul online va ajunge să reprezinte până la 15% din totalul vânzărilor din retail, un plus de 5 puncte procentuale. Chiar și cu o astfel de creștere există potențial suplimentar, deoarece media în regiunea Europei Centrale și de Est este estimată să atingă un procent de 20% în 2026.

În ceea ce privește produsele cumpărate cel mai mult de români online, acestea sunt articole de îmbrăcăminte și încălțăminte. Apoi, românii dau banii online pe electronice, spre deosebire de celelalte țări din CEE. A treia cea mai populară categorie din România este mâncare și băuturi, urmată de decorațiuni interioare și mobilier și produse media.