Un ITP expirat va opri automat înregistrarea mașinii. Acest lucru este echivalent cu folositul unei mașini neînmatriculate, iar șoferii fără ITP (Inspecția Tehnică Periodică) valabil riscă două amenzi, una pentru lipsa unui ITP valabil și alta pentru condusul unui vehicul cu înmatricularea suspendată.
În prezent, ITP-ul costă între 100 de lei și 180 de lei în funcție de service. Unele companii cer un tarif diferențiat în funcție de motorizare: benzină, diesel sau GPL. Actele necesare la ITP sunt: cartea de identitate a mașinii (CIV), talonul (Certificatul de înmatriculare al mașinii) și buletinul persoanei care s-a prezentat la service.
Inspecția Tehnică Periodică trebuie făcută la fiecare doi ani pentru mașinile care au până în 12 ani și la 1 an pentru cele care au depășit această vârstă. Mașinile de transport persoane, taxi și ride sharing, fac ITP – ul la 6 luni.
Amenda
Valoarea cumulată a amenzilor pentru ITP expirat poate ajunge la 5.800 lei. În plus, poliția eliberează o dovadă fără drept de circulație și reține talonul și plăcuțele de înmatriculare ale mașinii.
Prin urmare, șoferul poate deplasa mașina doar pe platformă. ITP -ul trebuie făcut obligatoriu la RAR, nu la un service. Prețul cerut pentru transportul unui autoturism pe platformă în București este de 200 de lei.
Așadar, fiți atenți când expiră Inspecția Tehnică Periodică. Puteți face o verificare pentru a afla valabilitatea pe site-ul RAR dacă aveți seria caroseriei (VIN – vehicle identification number) sau pe cea a Cărții de Identitate a Vehiculului (C.I.V.).
Conducerea unei mașini cu ITP-ul expirat este o contravenție. Șoferii prinși în trafic fără ITP valabil primesc amenzi destul de mari. Această contravenție se sancționează cu 9-20 de puncte de amendă. În 2021, un punct de amendă are echivalentul a 145 de lei, ceea ce înseamnă că amenzile sunt cuprinse, aproximativ, între 1.300 și 2.900 de lei.
ITP respins
Dacă mașina este respinsă de service în momentul ITP-ului, șoferul are 30 de zile pentru a repara deficiențele.
Cele mai des întâlnite deficiențe tehnice constatate de inspectorii RAR la verificări în trafic au fost la instalația electrică de iluminare și semnalizare (26,73%), emisii poluante (21%), punți, jante, anvelope și suspensie (11,56%), vizibilitate (12%) precum și la sistemele de frânare (4%) și direcție (1,5%).
Aproximativ două procente dintre vehiculele verificate de RAR prezentau probleme legate de Inspecția Tehnică Periodică (ITP fals, expirat sau anulat).