Totul despre programele Rabla Clasic și Rabla Plus: încep astăzi, cu schimbări importante față de 2020
Autoritățile române te încurajează să-ți înlocuiești vechiul autovehicul cu o mașină nouă prin intermediul programelor Rabla Clasic și Rabla Plus, iar ambele inițiative încep astăzi pe teritoriul României.
Începând cu ora 10, în această dimineață, persoanele fizice pot merge, începând de la ora 10:00, la producătorii validaţi în vederea îndeplinirii formalităţilor de înscriere, în timp ce persoanele juridice pot transmite dosare de acceptare la Administraţia Fondului pentru Mediu (AFM) în vederea accesării celor două programe.
Dacă ai o curiozitate pe marginea subiectului, listele cu producătorii care au semnat contracte de participare cu AFM sunt publicate pe site-ul instituţiei www.afm.ro, la secţiunile dedicate programelor respective. Deși am mai detaliat aceste particularități în trecut, este important de reținut că bugetul alocat în acest an programelor Rabla este suficient de mare încât să ajungă la un număr important de români.
Potrivit datelor Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor (MMAP), ediţia din acest an a programului „Rabla Clasic” va avea un buget total de 440 de milioane de lei, cu 35 de milioane de lei mai mult decât în 2020, ceea ce va permite achiziţionarea a peste 55.000 de autovehicule noi, mai puţin poluante. Tot în comparație cu anul trecut, va fi majorată prima de casare – de la 6.500 de lei la 7.500 de lei, dar şi ecobonusul pentru tehnologia hibrid – de la 2.500 de lei la 3.000 de lei, precum şi ecobonusul GNC/GPL/emisii sub 96 de grame CO2/km – de la 1.000 de lei la 1.500 de lei.
În final, particularitatea cea mai importantă este că suma maximă ce va putea fi decontată din costurile unei maşini noi prin „Rabla Clasic” poate ajunge la aproximativ 2.250 de euro, în condiţiile în care ecobonusurile pot fi combinate între ele şi adăugate la prima de casare. Un alt detaliu pozitiv este că valabilitatea Notei de înscriere în cadrul Programului „Rabla Clasic” a fost extinsă la 150 de zile de la data emiterii, timp în care beneficiarii vor derula toate procedurile specifice de achiziţie a autoturismului nou.
„O altă modificare vizează posibilitatea ca primele de casare să fie transferate între toate tipurile de persoane fizice sau juridice. Această schimbare va permite accesarea programului şi de către cei care nu au o maşină veche de casat. De asemenea, a fost introdusă interdicţia de înstrăinare a autovehiculelor nou-achiziţionate în cadrul programului, precum şi obligativitatea restituirii finanţării în cazul nerespectării acestei interdicţii”, menţionează instituţia într-un comunicat de presă, transmis AGERPRES.
Amatorii de Rabla Plus se vor bucura să afle că respectivul program are cel mai mare buget de la lansare, dublu față de anul anterior, 400 de milioane de lei. În acest context, în 2021 se păstrează neschimbată cea mai mare primă din Europa pentru maşinile electrice, respectiv 10.000 de euro pentru „full electric” şi circa 4.500 de euro pentru maşini hibride plug-in, dar nu mai mult de 50% din valoarea autovehiculului nou.
Cei care vor dori să renunţe la o maşină veche, poluantă, şi să achiziţioneze un autovehicul electric vor beneficia atât de prima de casare acordată prin Programul „Rabla Clasic”, în valoare de 7.500 de lei, cât şi de ecotichetul alocat în cadrul Programului „Rabla Plus”.