09 mart. 2021 | 13:08

Teorie controversată despre apariția vieții pe planeta noastră: cometele ar fi însămânțat Pământul cu carbon, element care susține viața

Telescopul aerian al NASA a făcut o altă descoperire majoră despre cum a apărut viața pe Pământul nostru, la doar câteva luni după ce a confirmat prezența apei pe suprafețele luminate de soare ale Lunii. Iată despre ce este vorba.

Cea mai recentă descoperire a SOFIA se referă la esența lăsată de o cometă înghețată care a trecut peste Pământ în 2016 de la origini la marginea sistemului nostru solar. Folosind unul dintre instrumentele sale cu infraroșu, telescopul a reușit să detecteze carbonul – un ingredient cheie al vieții – în strălucirea prăfuită a cozii cometei Catalina.

Elementul chimic a fost reperat în „amprentele” prăfuite ale unei comete înghețate

Vizitatorul ceresc, care a fost vizibil scurt timp pentru observatorii astronomici, înainte de a trece peste Soare și dispărea, îi ajută acum pe oamenii de știință să descopere misterele propriilor noastre origini. NASA spune că ar exista aceste comete care ar fi putut livra carbon pe planete în timpul formării timpurii a sistemului nostru solar, când Pământul s-ar fi putut lupta să capteze suficient din elementul care dă viață de unul singur.

Prin comparație, uriașii de gaze mai reci precum Jupiter și Neptun ar fi putut să susțină carbonul din sistemul solar exterior. Mai mult decât atât, dimensiunea mare a lui Jupiter ar fi putut acționa ca o barieră gravitațională, împiedicând carbonul să se amestece înapoi în sistemul solar interior în care se află planetele terestre precum Pământul, potrivit agenției spațiale.

„Carbonul este cheia învățării despre originile vieții”, a spus Charles „Chick” Woodward, astrofizician și profesor la Institutul de Astrofizică din Minnesota al Universității din Minnesota, din Minneapolis. „Încă nu suntem siguri dacă Pământul ar fi putut prinde singur suficient carbon în timpul formării sale, așa că cometele bogate în carbon ar fi putut fi o sursă importantă care a livrat acest element essențial, care a dus la viață așa cum o cunoaștem”.

Această teorie oferă o perspectivă interesantă asupra originii vieții pe Pământul nostru

Ca referință, cometa Catalina a provenit din Norul Oort, aflat în cele mai îndepărtate zone ale sistemului nostru solar. Datorită orbitelor lor lungi, aceste tipuri de “bulgări de zăpadă” cosmici ajung la ușa noastră practic nealterate sau „înghețate în timp”, oferind cercetătorilor o ocazie rară de a afla despre sistemul solar timpuriu.

„Toate lumile terestre sunt supuse impactului cometelor și altor corpuri mici, care transportă carbon și alte elemente”, a spus Woodward. „Ne apropiem mai mult de înțelegerea exactă a modului în care aceste impacturi asupra planetelor timpurii ar fi putut cataliza viața”.

NASA adaugă că trebuie să cerceteze mai multe comete pentru a confirma dacă există mai multe comete bogate în carbon în norul Oort, pentru a-și susține teoria. SOFIA, care înseamnă Observatorul Stratosferic pentru Astronomie în Infraroșu, este un observator aerian dintr-un Boeing 747SP. Avionul transportă telescopul de 2,5 metri la aproximativ 13 kilometri în atmosferă, unde efectuează inspecții în banda infraroșie îndepărtată a spectrului electromagnetic.

Noile rezultate obținute de la SOFIA, un proiect comun al NASA și al Centrului Aerospațial German, au fost publicate recent în Planetary Science Journal.