30 sept. 2021 | 14:25

Sindicatele franceze atacă gigantul auto Stellantis: cum justifică dezastrul

TEHNOLOGIE, ȘTIINȚĂ & DIGITAL
Share
Sindicatele franceze atacă gigantul auto Stellantis: cum justifică dezastrul

Sindicatele din cadrul Stellantis au criticat modul în care producătorul implementează un sistem de programe destinate să atenueze scăderea producției ca urmare a crizei globale de cipuri.

Stellantis și alți producători de automobile au fost afectați de o serie de întreruperi ale lanțului de aprovizionare în timpul pandemiei COVID-19, inclusiv cipuri care sunt componente cheie în fabricarea automobilelor.

Acordul pentru șomajul tehnic, convenit de patru sindicate de la Stellantis, permite companiei să reducă numărul de ore lucrate de personalul afectat de lipsa de cipuri. Statul rambursează companiei o parte din orele pierdute, permițând muncitorilor să primească cea mai mare parte a salariului în condițiile în care sunt re-instruiți și nu sunt concediați.

După o reuniune lunară regulată cu conducerea, marți, reprezentanții sindicatelor au spus că prea mulți angajați sunt înscriși în această schemă.

Anh-Quan Nguyen, reprezentant al sindicatului CFE-CGC, a declarat că sindicatul său este îngrijorat de faptul că termenii relativ generoși ai Franței înseamnă că un număr disproporționat de lucrători intră în șomaj tehnic în comparație cu alte operațiuni Stellantis din afara Franței.

„Muncitorii cu gulere albe trebuie să intre în șomaj tehnic chiar și atunci când există o mulțime de muncă de făcut. Nu are sens”, a declarat Anh-Quan Nguyen.

Oamenii sunt îngrijorați de viitor

Un alt sindicat, CFDT, a declarat că Stellantis nu a reușit să ofere opțiuni suficiente pentru oportunități de formare.

Force Ouvriere, un alt sindicat care a fost de acord cu acordul, de altfel cel mai mare sindicat din Stellantis, a declarat că este în alertă pentru semne că producătorul auto ar fi impus șomajul tehnic pentru prea mulți lucrători ale căror roluri nu erau direct legate de producție.

O purtătoare de cuvânt a Stellantis, care a răspuns plângerii CFE-CGC, a declarat că acordurile de șomaj tehnic nu se limitează la liniile de asamblare.

„Întreaga companie este implicată în… obiectivul asigurării sustenabilității în contextul crizei semiconductorilor, electrificării și respectării reglementărilor privind CO2”, a spus ea.

Stellantis, creată prin fuziunea dintre PSA Group și Fiat Chrysler Automobiles, în această vară prognozează că va produce cu 1,4 milioane de vehicule mai puțin anul acesta din cauza lipsei de cipuri.

În Franța, în cadrul programului de șomaj tehnic, lucrătorii renunță în medie la o zi lucrătoare pe săptămână.

Muncitorii și managerii lor primesc 84 la sută din salariul lor net, statul plătind Stellantis o indemnizație corespunzătoare a 60 la sută din salariul brut al unui lucrător pentru zilele plătite.

Stellantis și sindicatele au convenit asupra șomajului tehnic pentru o perioadă inițială de până la șase luni, deși acordul poate fi prelungit cu încă trei ani.