Se schimbă legea: amenzi de până la 150.000 lei de la ANPC. Ce trebuie să știe românii despre noile reguli

Se schimbă legea: amenzi de până la 150.000 lei de la ANPC. Ce trebuie să știe românii despre noile reguli

Autoritățile pregătesc schimbări importante în legislația privind practicile comerciale din țara noastră. Vestea bună este că modificările vin în avantajul consumatorului, care va beneficia de mai multe drepturi, își va putea recupera pagubele mult mai ușor și va fi protejat de lege în fața abuzurilor comercianților.

„Sunt extinse și măsurile de remediere pentru consumatorii afectați de practicile incorecte. Dacă în legislația în vigoare este stipulată ca sancțiune complementară restituirea contravalorii produsului sau serviciului, în cea propusă sunt introduse repararea, înlocuirea, reducerea prețului sau încetarea contractului și restituirea contravalorii produsului sau serviciului, după caz, respectiv despăgubiri pentru prejudiciul suferit de consumator. Măsura de remediere se poate solicita de către consumatorul prejudiciat direct instanței de judecată”, arată inițiatorii proiectului legislativ.

Fie că vorbim despre bănci, instituții financiare nebancare sau firme de telefonie mobilă, nu de puține ori consumatorii și-au căutat dreptatea în instanța, acuzând companiile de practici nelegale.

Printr-o modificare din 2013 se stabilise că Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului (ANPC) va putea deschide litigii în instanță plecând de la reclamațiile unuia sau mai multor consumatori și, în cazul în care instanța constată existența unor clauze abuzive, acestea sunt eliminate din toate contractele existente.

Deși această prevedere ar fi trebuit, teoretic, să rezolve eficient problema clauzelor ilegale din contractele preformulate – cele mai multe legate de costuri –, în realitate beneficiile nu s-au întins la un număr semnificativ de consumatori, arată profit.ro.

ANPC vine acum cu o nouă soluție, care ar urma să fie în beneficiul tuturor consumatorilor.

Mai exact, în afară de eliminarea clauzelor (indiferent cum sunt numerotate) abuzive din toate contractele, instanța să oblige profesionistul și “să restituie, în totalitate, pentru portofoliul de consumatori, sumele percepute în temeiul clauzelor constatate că fiind abuzive”.

De asemenea, hotărârile judecătorești definitive prin care s-a soluționat acțiunea în constatarea clauzelor abuzive constituie titlu executoriu și pentru consumatorii beneficiari în mod direct de efectele acestora și că ANPC va publica pe site clauzele constatate ca fiind abuzive.

Companiile care aplică clauze abuzive vor plăti amenzi usturătoare

Noua legislație ar urma să vină și cu sancțiuni aspre. Companiile care aplică clauze abuzive ar putea plăti amenzi între 10.000 și 150.000 de lei. Prin comparație, amenzile din prezent se situează între 200 și 1.000 de lei.

După caz, următoarele criterii sunt luate în considerare pentru aplicarea de sancțiuni:

  • natura, gravitatea, amploarea și durata încălcării;
  • orice acțiune întreprinsă de comerciant pentru a atenua sau a repara prejudiciul suferit de consumatori;
  • orice încălcare anterioară săvârșită de comerciant;
  • beneficiile financiare dobândite sau pierderile evitate de comerciant datorită încălcării, dacă sunt disponibile datele relevante;
  • sancțiunile aplicate comerciantului pentru aceeași încălcare în alte state membre, în cazurile transfrontaliere în care sunt disponibile informații cu privire la astfel de sancțiuni prin mecanismul instituit prin Regulamentul (UE) 2017/2394 al Parlamentului European și al Consiliului;
  • orice alt factor agravant sau atenuant aplicabil circumstanțelor cazului;

Nu în ultimul rând, pentru încălcarea pe scară largă a legislației la nivelul UE ANPC va putea aplica amenzi de 4% din cifra de afaceri.

„Introducerea unor sancțiuni eficace pentru încălcările legislației privind protecția consumatorilor, combaterea dublului standard de calitate a produselor de consum, consolidarea drepturilor consumatorilor în mediul online sunt absolut necesare ȋn nouă eră digitală”, se mai arată în document.

Dreptul la măsuri reparatorii individuale pentru consumatori

Conform prevederilor propunerii, consumatorii vor avea dreptul la măsuri reparatorii individuale atunci când sunt afectați de practici comerciale neloiale, cum ar fi tehnicile de marketing agresive. În special, statele membre ar trebui să pună la dispoziție atât măsuri reparatorii contractuale, cât și măsuri reparatorii necontractuale.

Măsurile reparatorii contractuale ar trebui să includă cel puțîn dreptul la încetarea contractului. De asemenea, măsurile reparatorii necontractuale ar trebui să includă cel puțin dreptul la despăgubiri pentru daune.

O mai mare transparență pentru consumatori pe piețele online

În prezent, atunci când vizitează piețe online, consumatorii se confruntă cu o varietate de oferte din partea furnizorilor terți care își vând produsele sau serviciile pe piața online (și cu oferte ale înseși pieței online).

Consumatorii nu știu întotdeauna cum au fost clasificate ofertele pe care le primesc pe piața online și nici de la cine cumpără (de la comercianți profesioniști sau de la alți consumatori). Numeroși consumatori au impresia că achiziționează produse oferite de piața online, încheind astfel un contract cu aceasta. În realitate, aceștia cumpără de la un furnizor terț înregistrat pe piața online care nu este comerciant.

În consecință, consumatorii pot crede în mod eronat că au de-a face cu comercianți profesioniști (și că beneficiază, prin urmare, de drepturile consumatorilor). Această confuzie poate crea dificultăți în cazul în care apar probleme legate de o achiziție online, deoarece nu este întotdeauna ușor să se stabilească cine este responsabil.

Extinderea protecției consumatorilor la serviciile digitale

Propunerea extinde domeniul de aplicare al O.U.G. nr. 34/2014 la serviciile digitale pentru care consumatorii nu plătesc, însă oferă date cu caracter personal, cum ar fi: stocarea în cloud, platformele de comunicare socială și conturile de email. Având în vedere creșterea valorii economice a datelor cu caracter personal, serviciile respective nu pot fi considerate a fi pur și simplu „gratuite”.

Prin urmare, consumatorii ar trebui să aibă același drept la informații precontractuale și dreptul de a anula contractul în decursul unei perioade de retragere de 14 zile, indiferent dacă plătesc pentru un serviciu sau oferă date cu caracter personal.

Clarificarea normelor privind practicile de marketing înșelătoare pentru produsele cu dublu standard de calitate

Propunerea modifică Legea nr.363/2007, precizând în mod explicit faptul că o practică comercială care implică marketingul unui produs că fiind identic cu un același produs comercializat în mai multe alte state membre, în cazul în care cele două produse au o compoziție sau caracteristici semnificativ diferite, și care astfel determină sau poate determina consumatorul mediu să ia o decizie comercială pe care altfel nu ar fi luat-o, este o practică comercială înșelătoare pe care autoritățile competente ar trebui să o evalueze și să o abordeze de la caz la caz, în conformitate cu dispozițiile directivei menționate.

Această reglementare trebuie să intre în vigoare la data de 28 noiembrie 2021 și se vor aplica efectiv ȋncepând cu data de 28 mai 2022. Proiectul de lege acoperă un domeniu larg de reglementare.

Astfel, modifică trei acte normative în vigoare: Legea nr. 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comercianţilor în relaţia cu consumatorii şi armonizarea reglementărilor cu legislaţia europeană privind protecţia consumatorilor, Legea nr. 193/2000 privind clauzele abuzive din contractele ȋncheiate ȋntre profesionişti, şi O.U.G. nr. 34/2014 privind drepturile consumatorilor.

De asemenea, proiectul transpune ȋn legislația națională Directiva (UE) 2019/2161 a Parlamentului European și a Consiliului din 27 noiembrie 2019 de modificare a Directivei 93/13/CEE a Consiliului și a Directivelor 98/6/CE, 2005/29/CE și 2011/83/UE ale Parlamentului European și ale Consiliului.

Citește și: