Scandalul momentului pentru Amazon: totul a pornit de la un fals considerabil

Scandalul momentului pentru Amazon: totul a pornit de la un fals considerabil

Nu e o noutate pentru nimeni faptul că, în marketingul online, vânzătorii aplică diverse strategii, mai mult sau mai puțîn legale, pentru a obține recenzii pozitive de la cumpărători.

Una dintre aceste strategii presupune oferirea de produse cadou, în schimbul feedback-urilor favorabile, care să crească imaginea pozitivă a companiei, brandului, vânzătorului sau produsului respectiv. Însă o descoperire recentă în care e implicat gigantul Amazon duce tot acest fenomen la alt nivel.

La începutul acestui an, cei de la SafetyDetectives au descoperit baza de date ElasticSearch care conținea ceea ce ei numesc a fi o „comoară” de mesaje între vânzătorii Amazon și clienții Amazon, cu privire la recenziile false.

Vânzătorii în cauză ofereau produse gratuite în schimbul unor recenzii pozitive și, în total, SafetyDetectives spune că până la 200.000 de persoane sunt implicate în această situație la limita legii, sau chiar dincolo de ea.

Peste 13 milioane de înregistrări care conțin 7 GB de date au fost dezvăluite de serverul ElasticSearch, care a fost închis și securizat la câteva zile după ce SafetyDetectives a făcut descoperirea.

Din nefericire, SafetyDetectives spune că nu a putut identifica proprietarul acelui server. Cu toate acestea, este clar că serverul conținea comunicații între mai mulți furnizori și clienți, susțin experții.

Informațiile difuzate includ adrese de e-mail, precum și numerele de telefon, WhatsApp și Telegram aparținând vânzătorilor. De altfel, datele despre clienți includ 75.000 de link-uri de profil și de cont Amazon ale celor care vindeau recenzii, dar și adrese de e-mail, PayPal și „Nume de fani” care ar putea conține prenumele și prenumele reale ale utilizatorilor.

În loc să comunice prin Amazon, furnizorii și persoanele care vând recenzii ar comunica adesea prin alte aplicații de mesagerie.

Cumpărătorii primeau de la vânzători sugestii despre ce ar trebui să spună în recenzii

Se pare că vânzătorii de recenzii ar fi fost deseori instruiți să cumpere produsul de la Amazon și să aștepte câteva zile înainte de a publica o recenzie pozitivă a acestuia, adesea cu instrucțiuni de la furnizor cu privire la ce să spună și cum să facă recenzia să pară credibilă și atractivă pentru viitorii clienți.

După aceea, li s-ar fi promis o rambursare a prețului de achiziție al articolului – care a fost adesea efectuat prin PayPal, pentru a evita utilizarea sistemelor Amazon – și li s-a permis să păstreze articolul în schimbul recenziilor lor pozitive.

Aceste practici dezvăluie că nu tot ceea ce vedem pe internet este și real și că ar trebui să efectuăm verificări serioase inainte de a ne decide să cumpărăm un anumit produs, sau să facem achiziții de la un anumit vânzător care are foarte multe recenzii pozitive, dar care pot fi false.

Citește și: