Scandalul dintre Musk și China la care să fii atent: cum ești expus în propria mașină și câte știe despre tine
Mașinile au devenit un gadget pe roți. Modelele noi sunt super tehnologizate, dar acest lucru poate fi folosit și împotriva ta. Disputa dintre Musk și China redeschide discuția pe acest subiect.
Era tehnologiei presupune să fii mereu conectat și, teoretic, să te simți în siguranță oriunde și oricând. Doar că, așa cum au evoluat soluțiile de securitate cibernetică, așa s-a întâmplat și cu metodele hackerilor. Au venit mai sofisticate.
Și cum totul e despre tehnologie, inclusiv mașinile, autoturismul nu mai pare un spațiu atât de sigur. Practic, ai parte de cam toate tehnologiile pe care le ai acum în telefonul din buzunar. Din acest punct de vedere, inclusiv mașinile pot deveni ținta hackerilor.
Cea mai recentă dispută dintre China și Tesla lui Elon Musk arată că discuția nu e degeaba.
Disputa dintre Musk și China
În urmă cu câteva zile, armata chineză a interzis accesul mașinilor Tesla în unitățile sale. Ar fi vorba de îngrijorări legate de camerele video instalate pe vehicule. Șeful Tesla a venit cu replica, din moment ce China reprezintă cea mai mare piață auto din lume și una extrem de importantă pentru constructorul american.
„Există o dorință foarte puternică pentru noi pentru a rămâne confidențiali cu orice informație. Dacă Tesla ar folosi mașini să spioneze în China sau oriunde, am fi închiși”, a replicat Musk.
Musk a îndemnat la mai multă încredere reciprocă între cele mai mari două economii ale lumii, mai ales într-un context tensionat din punct de vedere comercial între SUA și China. Doar că această dispută nu trebuie ignorată.
Pentru că nu puțini specialiști sunt de părere că, într-adevăr, mașinile pot spiona. Și știu extrem de multe despre tine.
Cât de multe știe mașina despre tine
Trebuie să pleci, totuși, de la o realitate crudă: în era tehnologiei poți fi, de fapt, expus oriunde și oricând. Marile companii din domeniu – Facebook, Apple, Google – știu totul despre tine. Și dacă mașina ta e echipată cu sisteme similare din punct de vedere tehnologic, de ce nu s-ar întâmpla la fel?
Volumul de date pe care-l adună autoturismele noi este uriaș. Important e ce se întâmplă cu aceste date. Teoretic, companiile le folosesc pentru o mai bună experiență la volan. Dacă autoturismul îți citește comportamentul de condus poate adapta sistemele de siguranță. De asemenea, îți poate recomanda cel mai apropiat restaurant sau cea mai apropiată benzinărie.
Dar, la fel ca pe telefon, devii un produs pentru cei care te targetează cu reclame.
Mașinile noi nu-s despre piese, sunt despre date. Date care te pot salva în cazul unui accident, pentru că locația activă îi aduce pe salvatori direct la tine sau date care ajung pe mâinile unor companii terțe pentru care tu ești produsul. E o realitate ce nu poate fi ignorată. Dar din care ți-e greu să nu faci parte.