Planurile ecologice ale Uniunii Europene sunt în pericol: Euro 7, în centrul dezbaterilor

Planurile ecologice ale Uniunii Europene sunt în pericol: Euro 7, în centrul dezbaterilor

Industria auto europeană încearcă să lupte  împotriva Euro 7, argumentând că noile standarde vor paraliza vânzările şi vor ameninţa locurile de muncă, se precizează într-un document informativ al Grupului de campanii Transport & Environment T&E.

Documentul, intitulat „Cele şapte trucuri, murdare, de poluare a aerului din industria auto”, avertizează că sănătatea cetăţenilor va avea de suferit timp de decenii dacă industria nu va reuşi să reducă noile standarde propuse privind emisiile.

„Tehnologia accesibilă poate oferi acum reduceri uriaşe ale emisiilor vehiculelor la preţuri mai mici decât revopsirea unei maşini. Aceasta este o oportunitate unică de a îmbunătăţii calitatea aerului în toată Europa. Dar, în loc să adopte inovaţia pentru reducerea emisiilor toxice, industria auto face lobby agresiv împotriva reglementărilor mai dure şi foloseşte trucuri murdare, inclusiv afirmaţii înşelătoare conform cărora costurile vor ameninţa locurile de muncă şi afacerile. Parlamentarii ar trebui să înveţe din greşile din trecut şi să se concentreze pe a face ceea ce este potrivit pentru sănătatea a milioane de cetăţeni”, susţine Anna Krajinska, inginer de emisii la T&E.

Bani sau sănătate

Standardul de emisii Euro 7 va stabili limite legale pentru aproape 100 de milioane de maşini pe benzină şi diesel care vor fi vândute în UE după 2025, când va intra în vigoare.

„În fiecare an, în UE, poluarea din transportul rutier este responsabilă de zeci de mii de decese premature, costând societăţii zeci de miliarde în costuri de sănătate. De asemenea, aerul poluat are un impact disproporţionat asupra gospodăriilor cu venituri mici şi a minorităţilor. În schimb, Comisia Europeană estimează că adoptarea unei tehnologii de emisii mai curate pentru a respecta standardele Euro 7 ar adăuga între 100 şi 500 EUR la preţul unei maşini. Pentru camioane, conformitatea ar adăuga mai puţin de 1% la costul total de deţinere pe parcursul a cinci ani. Deciziile UE privind standardele Euro 7 vor afecta calitatea aerului în Europa pentru o generaţie”, apreciază reprezentanţii T&E.

Conform acestora, numai în 2020, au fost cheltuiți aproape 9 milioane de euro pentru a face lobby la Bruxelles, iar la începutul acestui an, ACEA a lansat o campanie publică împotriva Euro 7, folosind „afirmaţii nefondate cum că legislaţia ar însemna o interdicţie a motorului cu ardere internă”.

Comisia Europeană va face propunerile pentru standardul Euro 7 până la sfârşitul anului şi momentan analizează recomandările experţilor independenţi în domeniul emisiilor. Acesta a convocat Consorţiul pentru emisii ultra-scăzute ale vehiculelor sau CLOVE pentru a oferi consiliere cu privire la ceea ce este acum realizabil din punct de vedere economic şi tehnic şi au petrecut mai bine de doi ani cercetând cele mai bune tehnologii de emisie disponibile. CLOVE a propus reduceri drastice de la standardele Euro: oxidul de azot, NOx, ar scădea de la 80 mg/km la 20 mg/km şi emisiile de particule cu peste 80%.