Pericol pe străzi pentru români: milioane de mașini cu grave probleme tehnice în trafic. Ce arată datele RAR

Pericol pe străzi pentru români: milioane de mașini cu grave probleme tehnice în trafic. Ce arată datele RAR

Parcul auto al României e unul învechit, iar această situație e periculoasă atât pentru mediu, cât și pentru participanții la trafic. Pe străzile din România se află milioane de mașini cu probleme tehnice grave.

Legislația din România prevede efectuarea unui ITP – inspectie tehnică periodică. După cum îi spune numele, această vizită la un sediu omologat RAR trebuie să se facă la un anumit interval de timp. Pentru mașinile personale mai noi de 12 ani- la fiecare doi ani, iar pentru cele vechi – la fiecare un an.

Datele RAR, însă, arată pericolul de pe străzi.

Doar cinci milioane de autoturisme din cele şapte milioane de autoturisme înmatriculate în România au Inspecţie Tehnică Periodică (ITP) valabilă şi pot circula legal pe drumurile publice din ţară, arată statistica oficială prezentată de Economedia.

Pericol pe străzi: milioane de mașini fără ITP

Potrivit Registrului Auto Român, 5.058.685 milioane de autoturisme înscrise în România au ITP valabil, în timp ce aproape 6,5 milioane de autovehicule au „Inspecţia Tehnică”. Statistica Direcţiei Permise şi Înmatriculări (DRPCIV) este pentru parcul auto naţional la 31 decembrie 2020, atunci când se publică datele oficiale, dar în primele şase luni ale anului nu au intervenit schimbări semnificative.

Rezultă, aşadar, o diferenţă de aproximativ două milioane de autoturisme care sunt înscrise în circulaţie, înmatriculate, conform Direcţiei Permise şi Înmatriculări, dar nu au ITP valabil, respectiv 2,7 milioane de autovehicule care nu deţin Inspecţie Tehnică, dar figurează ca înmatriculate, conform statisticilor DRPCIV.

E posibil, însă, să fie vorba și despre mașini care nu mai circulă efectiv – n-au fost radiate și zac abandonate pe domeniul public.

Numărul maşinilor (autoturisme, permis categoria B) care circulă, efectiv, este de puţin peste 5 milioane, la care se adaugă cele care nu au ITP valabil sau le-a fost suspendată Inspecţia Tehnică pentru defecţiuni în trafic. Statistica verificărilor din 2020 arată că 2,5% dintre maşinile controlate în trafic (n.r. în general echipele RAR opresc maşini vechi sau modificate) aveau ITP expirat, fals sau anulat.

Potrivit statisticilor Registrului Auto Român, raportat la norma de poluare, au drept de circulaţie:

  • 18.594 maşini (autoturisme) Non Euro
  • 8.520 Euro 1 (1992-1996)
  • 281.166 Euro 2 (1996-2000)
  • 736.713 Euro 3 (2000-2005)
  • 2.226.890 Euro 4 (începând cu 2005)
  • 926.725 Euro 5 (2009-2014)
  • 851 992.Euro 6 (începând din 2014)
  • Dintre acestea, 8.015 autoturisme sunt electrice.
Citește și: