Nici chinezăriile nu mai sunt ce au fost: ce s-a întâmplat cu prețurile în ultimul an, chiar și în România
În contextul cererii pe fondul pandemiei de Covid, mărfurile fabricate în China s-au scumpit chiar și cu 30%, în doar un an. O altă cauză a faptului că prețurile s-au mărit ar fi modul în care s-a poziționat țara din punctul de vedere al prețurilor pe piața globală.
Mai mult, termenele de livrare către Europa, implicit către România, s-au triplat. De asemenea, producătorul și furnizorul chinez nu mai scriu prețul la care se va livra, ci importatorul și distribuitorul vaor afla prețurile exact înainte de livrare, conform Cursdeguvernare.ro.
Spre exemplu, dacă anul trecut, la shiping, un container adus din China costa circa 2000 de dolari, acum – după incidentul cu blocarea navei din Canalul Suez – un container ajunge chiar și la 12.000 de dolari, iar asta ”numai dacă prinzi bilet pe un vapor”.
Prețurile pe shiping s-au mărit în contextul pandemiei
Într-un interviu pentru revista Cronicile Curs de guvernare, Andrei Militaru, CEO al Network One Distribution – NOD – liderul cu o cotă de 30% din piața românească de distribuție a mărfurilor fabricate în China, explică acest fenomen. NOD se ocupă îndeosebi cu zona de IT: laptopuri și notebook-uri de mai multe branduri, dar și tehnologie mai avansată, servere, storage, networking și infrastructuri mari de tehnologie. Cifra de afaceri de anul trecut a fost de 1,8 miliarde de lei.
Așadar, în ceea ce privește ce menționam mai sus, privind scumpirea produselor care vin din China, Andrei Militaru explică de unde vine această scumpire a transportului: “Pe lângă shortage-ul de procesoare cel puțin în zona de IT, a venit în iulie-august un shortage pe display – displayurile care se folosesc și la televizoare, dar și la monitoare, la laptopuri și la tot, cu creșteri de prețuri foarte mari, de 20-25-30%, creșteri de azi pe mâine. A crescut foarte mult prețul la displayuri într-o piață care funcționează cu margini mici, creșteri de preț de 20% de la o zi la alta”.
El adaugă că până pe 7 martie, când am avut primul lockdown în România, compania avea în medie 6-10 săptămâni un termen de livrare. La momentul lunii mai 2020, însă, a ajuns la 15 săptămâni. Acum, în mai 2021 discutăm de un termen mediu care e undeva la 17 săptămâni până la livrare.
Care sunt cauzele
„În lunile din vară s-a cumpărat absolut tot în România. Dar afară, creșterea cererii a fost mult mai agresivă pentru că populația din vestul Europei sau din Statele Unite ale Americii a avut la nivel de gospodărie un buget mult mai mare de cheltuit, pentru că acolo sunt bazate pe consum, pe servicii – lumea a renunțat la restaurante, nu s-a mai dus în vacanțe. Și totul s-a întors pe consum de gospodărie. Și-au luat în casă de toate. Și în România s-a întâmplat asta, numai că pe o sumă mai mică”, a explicat CEO-ul NOD.
Andrei Militaru mai menționează, în cadrul aceluiași interviu, că, în afară de criza de producție din august, alt lucru care i-a luat prin surprindere a fost aprecierea mare a yuanului chinezesc. “A trebuit să mărească prețul în dolari, pentru că 100 de dolari nu mai însemnau 750 de yuani, însemnau 630 de yuani și deja aveau o problemă mare”, spune acesta.
Criza containerelor a început la finalul anului trecut. În cifre mai exacte, pentru un container, media era 2.000 de dolari. “Erau perioade când aduceam și la 1.200 de dolari. Apoi au crescut, 3.000, 4.000, 5.000, am ajuns pe final de an brusc la 5.000, devenind o normalitate”, a explicat Andrei.
În final, referitor la evoluția prețurilor din acest segment, Andrei Militaru spune că nu crede că vom mai avea reveniri la prețurile din 2019: “Se vorbește de dorința asta să se construiască și în Uniunea Europeană facilități de producție, totuși de un an nu am auzit că ar fi niște demersuri majore”.
“Dar, oricum, pe zona asta de notebookuri, IT și infrastructură nu există alternative, deocamdată. Nici nu avem ce discuta. Totul e în Asia”, conchide CEO-ul NOD.