10 mart. 2021 | 16:39

Ziua în care ești rugat să-ți lași mașina acasă: de ce programul Vinerea Verde e doar praf în ochi

ACTUALITATE
Ziua în care ești rugat să-ți lași mașina acasă: de ce programul Vinerea Verde e doar praf în ochi

În lipsa unor soluții clare de reducere a poluării și a investițiilor pentru un mediu mai curat, Ministerul Mediului apelează la români. Așa a apărut programul Vinerea Verde.

Ministerul Mediului vine cu programul Vinerea Verde, o inițiativă de conștientizare prin intermediul căreia se face apel la populație pentru a-și lăsa mașina acasă în fiecare zi de vineri. E un demers prin care instituția caută să reducă poluarea din marile orașe, dar și aglomerația de la orele de vârf.

Mașinile clasice pe benzină și motorină, în special cele vechi, sunt considerate mari poluatori. Iar în lipsa unor soluții clare de ocrotire a mediului înconjurător, Ministerul Mediului vrea să apeleze la conștiința oamenilor.

Numai că lucrurile sunt mai complicate de atât, iar ministerul fie nu știe, fie ignoră, de fapt, realitatea din teren și comportamentele oamenilor la sfârșit de săptămână.

Ce e programul Vinerea Verde

Sistemul pe care se bazează ministrul Mediului e simplu: în fiecare vineri, românii sunt îndemnați să-și lase mașina personală acasă și să meargă către serviciu sau oriunde în altă parte cu transportul în comun, bicicleta, trotineta sau pe jos. Tanczos Barna mizează pe angajații instituțiilor publice, care să fie primii care să arate că respectă acest program.

Programul Vinerea Verde se va aplica din această săptămână și a propus ca toți românii care decid să-și lase mașina acasă să meargă gratis cu mijloacele de transport în comun.  Scopul final ar fi reducerea poluării din marile orașe.

„Invităm toți cetățenii să renunțe în ziua de vineri la deplasarea cu mașină personală și să aleagă mijloace mai puțin poluante. Dorim să ajungem la o performanță de a avea 1 din 4 angajați din instituțiile publice care aleg în fiecare zi de vineri altceva decât deplasarea cu mașina. Vom lansa un dialog cu primăriile pentru a instaura gratuitate pe mijloacele de transport în ziua de vineri. Cred că am avea un impact absolut pozitiv și cu privire la celelate zile ale săptămânii, când va crește cu siguranță numărul persoanelor care vor alege mijloacele de transport în comun.” – Tanczos Barna, ministrul Mediului.

Ministrul Mediului speră ca în 3 ani, 50% dintre angajații instituțiilor publice să folosească, vinerea, mijloace de transport nepoluante. Și premierul Florin Cîțu a promis că se va alătura acestui program.

„Merg pe jos de foarte multe ori la locul de muncă, așa că voi merge și vineri, dar merg în timpul săptămânii, când e vremea frumoasă, pe jos.” – a spus premierul.

De ce ideea nu poate fi pusă în practică, de fapt

La prima vedere, ideea sună bine și se apropie de mentalitățile pe care le întâlnești în țările europene mai dezvoltate, unde grija pentru oraș și mediu chiar există. Doar că acolo s-a venit cu soluții clare pentru reducerea poluării. Adevărul e, însă, că o astfel de idee nu poate fi pusă niciodată în practică în România.

Hai să-ți explic de ce.

Plecând de la contextul fericit în care foartă multă lume chiar și-ar propune să-și lase mașina acasă în zilele de vineri, planul e greu de pus în aplicare. Multe orașe n-au infrastructura necesară să preia un număr atât de mare de călători – pentru că, evident, nu toată lumea poate merge la serviciu cu bicicleta, cu trotineta sau pe jos.

Dacă ai o distanță de, să zicem, 10 kilometri între acasă și serviciu, trebuie să apelezi la un mijloc de transport în comun. E valabil și pentru situația în care afară e foarte frig sau condițiile meteo sunt nefavorabile.

Bucureștiul, cel mai bun exemplu

Să luăm exemplul Bucureștiului: poți alege să mergi cu autobuzul, tramvaiul sau metroul. Doar că toate sunt extrem de aglomerate la orele de vârf chiar și-n condițiile în care multă lume merge la serviciu cu mașina personală. Niciunul dintre aceste mijloace de transport nu e pregătit să preia un număr atât de mare de călători. Un raport interesant despre aglomerația din București găsești AICI. 

Un alt argument pentru care ideea ministrului e doar imagine și atât și proiectul nu e unul realizabil: oficialii au ales ziua de vineri, adică fix ziua în care oamenii abia așteaptă să termine programul și să vină weekendul. Nu toată lumea stă acasă, evident. Așa că mulți români vor dori să plece din orașe spre munte, mare sau alte destinații.

Ministrul Mediului nu știe sau nu vrea să știe cum arată ieșirile din București în fiecare vineri după-amiază și spre seară.

Îți aduci aminte de cozile de pe DN1, spre munte, sau coloanele de mașini formate la ieșirea din București, pe Autostrada Soarelui, spre mare? Ei bine, toate aceste ambuteiaje se formează, de regulă, în fiecare zi de vineri. 

Programul Vinerea Verde, așadar, pare mort din fașă.