26 iun. 2021 | 13:15

La ce să fii atent când ceri ștergerea datoriilor din Biroul de Credit: cum să nu te lași păcălit

ACTUALITATE
La ce să fii atent când ceri ștergerea datoriilor din Biroul de Credit: cum să nu te lași păcălit

Relația cetățenilor cu instituțiile bancare e una complicată și, de multe ori, băncile profită de faptul că nimeni nu prea citește contractele. Există firme care intermediază această relație, dar trebuie să fii atent, mai ales când ceri ștergerea datoriilor din Biroul de Credit.

Contractele cu băncile conțin multe clauze care nu-s înțelese de toată lumea. În astfel de documente se strecoară deseori, uneori în mod intenționat, formulări de ordin juridic extrem de greoaie. E motivul pentru care mulți ajung să aibă o relație dificilă cu banca, fie pentru că nu-și mai pot plăti ratele, fie pentru că figurează cu datorii în Biroul de Credite.

În ultima perioadă, a crescut numărul de cereri prin care clienții solicită ştergerea înregistrărilor din Biroul de Credit. 9 din 10 sunt, însă, respinse de bănci, arată CSALB – Centrul de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar.

Cum obții ștergerea datoriilor din Biroul de Credit

Pentru a nu ajunge în situația de a fi respins de bănci, e bine să cunoști câteva detalii despre întregul proces. Trebuie să știi cui să te adresezi, iar asta înseamnă să mergi direct la bancă sau IFN.

“Asistăm la un fenomen care este deja foarte păgubos pentru mulţi consumatori. Sunt pe piaţă câteva firme care promit radierea înregistrării în Biroul de Credit, iar apoi se îndreaptă în instanţă împotriva consumatorilor pentru recuperarea unor sume care, cel mai probabil, sunt acceptate de aceştia prin contracte care prevăd onorariile acestor intermediari. Pe portalul instanţelor se poate vedea faptul că majoritatea solicitărilor sunt pentru suma de 1.500 de lei, iar în unele cazuri se ajunge şi la executarea silită a consumatorilor care au avut încredere în promisiunea acestor firme. Numai în Bucureşti sunt peste 50 de procese intentate de o singură societate care se ocupă cu acest lucru”, arată Alexandru Păunescu, preşedintele Colegiului de Coordonare al CSALB.

E nevoie de mai multă informație, așadar. 

”În multe cazuri, probabil că oamenii au refuzat să mai plătească sumele prevăzute în contract, după ce încercarea de radiere din Biroul de Credit a eşuat. De aceea, facem un apel către consumatori să se informeze în detaliu despre riscurile la care se supun şi să urmeze calea sigură şi gratuită de rezolvare a acestei probleme: prin adresare directă către bancă sau IFN cu această solicitare. Dacă înregistrarea s-a făcut dintr-o eroare, radierea va fi făcută independent de intervenţia unui intermediar care mai pretinde şi bani pentru acest lucru. Cât despre cererile cu acest obiect transmise CSALB, le reamintim consumatorilor că este limitată capacitatea de negociere în cazuri în care există o legislaţie specială. În aceeaşi categorie intră şi solicitările privind programul Noua Casă sau creditele cesionate către societăţi care se ocupă cu recuperarea creanţelor, acestea nefiind supravegheate şi reglementate de Banca Naţională a României”, adaugă acesta.

E un drept, dar trebuie să știi să profiți de el

Solicitarea de ştergere din Biroul de Credit este un drept al consumatorului de servicii financiare, iar acest drept poate fi exercitat în două feluri: printr-o solicitare directă către bancă sau IFN, ori printr-o solicitare online făcută pe portalul Biroului de Credit.

”Solicitarea făcută către Biroul de Credit tot la bancă sau la IFN ajunge, adică la instituţia care a înregistrat persoana respectivă în Biroul de Credit şi care are toate documentele pe baza cărora poate fi analizată solicitarea consumatorului. În plus, Biroul de Credit nu are dreptul de a modifica înregistrările făcute de bancă sau IFN. Chiar dacă unele firme promit ştergerea din Biroul de Credit, consumatorii nu au nevoie de niciun intermediar pentru acest demers. În plus, intermediarii percep anumite sume de bani şi nu pot garanta un succes la capătul acestui drum”, spune Şerban Epure, director general Biroul de Credit.

Anul acesta, în 80% dintre cererile adresate IFN-urilor, prin intermediul CSALB, consumatorii solicită radierea înregistrărilor în Biroul de Credit. În cazul băncilor, ponderea cererilor care vizează Biroul de Credit este sub 20%.

Dacă în 2019 şi 2020 era un echilibru între cererile cu acest obiect adresate băncilor şi IFN-urilor, anul acesta cererile către IFN-uri sunt de peste două ori mai multe decât cele adresate băncilor.