12 apr. 2021 | 17:20

Google stă cu ochii pe tot ce faci pe internet: ce e FLoC, mecanismul care știe totul despre tine

ACTUALITATE
Google stă cu ochii pe tot ce faci pe internet: ce e FLoC, mecanismul care știe totul despre tine

Google e un gigant în mediul online și monetizează masiv de pe urma a ceea ce faci pe internet. Iată ce trebuie să faci ca să afli dacă ești țintă a noilor politici.

În 2020, Google anunța noi politici legate de campania de reclame țintite. Era vorba de informațiile adunate prin intermediul browser-ului Chrome. Dacă ești utilizator de așa ceva, atunci ar trebui să știi că gigantul a început să testeze noul mecanism de targetare – denumit „Federated Learning of Cohorts,” adică FLoC.

E vorba de politica de cookies, care-i permite companiei să vadă unde te-ai logat și ce ai urmărit pe un site care vinde produse ori servicii online, scrie mashable.com.  Doar că poți limita, într-o oarecare măsură, intruziunea companiei în ceea ce faci tu online. Iată ce trebuie să știi.

Cum afli ce știe Google despre tine

Ca parte din politica noului mecanism, setările de tip cookies presupun ca Google să transmită diverse informații către advertiseri. Într-un final, aceștia te pot targeta cu diverse reclame pe baza istoricului de navigare. Numai că Google susține că vrea să facă din Chrome un spațiu un pic mai puțin invaziv, dar în același timp să poată rula reclame țintite.

În FLoC, utilizatorii sunt oarecum grupați în diverse categorii ce au în comun opțiunile de navigare.  Dintr-un astfle de grup pot face parte mii de utilizatori. Și aceste date se duc grupat către advertiseri, susține compania. Cu alte cuvinte, Google îți promite că ești parte dintr-o mulțime targetată, nu mai ești targetat individual.

Dacă, spre exemplu, te uiți pe internet după mâncare de animale, atunci poți face parte dintr-un grup identificabil drept reprezentativ pentru posesorii de animale de companie. Poate fi vorba de câini sau de pici.  Doar că există specialiști care atrag atenția că noile practici sunt doar aparent transparente.

În realitate, Google ar fi pornit acest nou mecanism fără să-și avertizeze utilizatorii despre ce e vorba în mod concret. Mai mult, aceștia nu au opțiunea de a opta – adică de a fi sau nu de acord cu noile politici.

Cert e că FLoC rulează deja, în varianta-test, pe browserul Chrome. Dacă folosești așa ceva, mare atenție la ce dai accept pe viitor. Deocamdată, funcția e testată pe un număr restrâns de utilizatori, dar nici aceștia n-ar fi fost anunțați.