10 mart. 2021 | 17:31

Google, promotor al opiniilor sexiste? Cum ar fi promovat clișee pe subiect și de ce ar fi afectate și româncele

ACTUALITATE
Google, promotor al opiniilor sexiste? Cum ar fi promovat clișee pe subiect și de ce ar fi afectate și româncele

Google s-ar putea afla în centrul unui scandal după ce o analiză DW scoate la iveală stereotipuri promovate de gigantul american din zona clișeelor sexiste.

Google un gigant în mediul online și din această poziție lasă impresia că-și poate permite cam orice. Doar că dacă pui lupa pe practicile companiei și pe modelele de business o să observi acolo mai multe decât lasă să se vadă. Niște oameni au făcut asta și au ajuns la concluzia că cel mai mare motor de căutare nu e atât de curat pe cât ar vrea să pară.

Ceea ce poate fi o mare problemă în vremurile în care corectitudinea politică e intens promovată, în mod logic sau nu, iar fenomenul cancel culture ia amploare. La o analiză mai atentă a Google, se poate vedea cum compania americană promovează clișeele sexiste. Este concluzia unei analize realizate de jurnaliștii de la Deutsche Welle.

Google, promotor al opiniilor sexiste?

Algoritmii celui mai mare motor de căutare oferă, de multe ori, rezultate distorsionate, care pot fi extrem de interpretatbile.  Jurnaliştii DW au analizat mai bine de 20.000 de imagini şi de pagini pe Internet, care au fost ulterior grupate pe categorii. Analiza s-a bazat pe „Cloud Vision SafeSearch”, o aplicaţie care aparţine, culmea ironiei, celor de la Google.

Softul de prelucrare a imaginilor este specializat în recunoaşterea celor cu conţinut explicit. Google se implică pentru a marca imaginile „provocatoare” dacă persoanele înfăţişate poartă „îmbrăcăminte sumară sau transparentă”. Aplicaţia recunoaşte de asemenea imagini de aproape cu părţi explicite ale corpului.

Iată și concluziile.

Dacă se caută femei din Republica Dominicană şi din Brazilia, Google livrează imagini provocatoare în proporţie de până la 40 la sută. În schimb, dacă se caută „femei americane”, procentul este de numai cinci, iar în cazul femeilor germane chiar mai mic, de patru.

Ce rezultatele afișează căutările pentru est-europence

Jurnaliștii au observat că, chiar dacă unele imagini nu sunt evident provocatoare, multe din aceste pagini web reduc femeile la obiecte sexuale. Femei din America Latină, din Europa de Est şi din Asia de Sud-Est sunt prezentate aici conform clişeelor cunoscute.

Rezultatul a arătat că femei din anumite ţări sunt practic reduse complet la statutul de obiect sexual. Din cele 100 de rezultate de căutare, făcute după cuvintele-cheie „femei ucrainene”, 61 au îndrumat spre astfel de pagini web. Rezultate asemănătoare au dat şi căutările „femei din Republica Cehă”, „femei din Republica Moldova”, sau din România, America de Sud şi Asia de Sud-Est.

Chiar dacă şi căutările legate de femei din vestul Europei duc la astfel de rezultate, acest lucru se întâmplă într-o mai mică proporţie. Din 100 de imagini oferite în urma căutării „femei germane”, doar 16 au fost provocatoare, în cazul franţuzoaicelor, numai şase.

Rezultate în funcție de zona geografică

Şi limba folosită la căutare poate influenţa rezultatul. Dacă se caută de exemplu în engleză „Brazilian women” sau în portugheză „mulheres brasileiras”, ceea ce înseamnă exact acelaşi lucru, google prezintă un conţinut diferit. În urma căutării „Brazilian women”, 41 din 100 de imagini sunt prezentate drept „provocatoare”, în urma căutării „mulheres brasileiras” sunt numai şase. La fel se întâmplă şi cu căutările în alte limbi.

Potrivit avocatei braziliene Joana Varon, fondatoarea institututului de studii „Coding Rights”, motoarele de căutare tind să reproducă conţinuturile care sunt foarte răspândite în Internet. În plus, bărbaţilor albi din ţările dezvoltate le sunt mai accesibile instrumentele şi strategiile necesare publicării de conţinuturi, care la rândul lor sporesc numărul de accesări a unei pagini web.

„Dacă un algoritm nu face nimic pentru a compensa asta, înseamnă că e rasist, sexist şi patriarhal”, a declarat jurista, cerând ca „algoritmii comerciali şi cei care îi oferă trebuie să preia răspundere pentru ceea ce produc.”