Giganții vor să-ți manipuleze visele, ca în Inception: planul terifiant de a face bani
Oamenii de știință au un avertisment puternic pentru noi: marile companii vor să ne bage reclame până și în vise. Și deja o fac, ca în Inception. Pur și simplu, vor să ne controleze până și visele.
40 de cercetători în domeniul somnului au semnat o scrisoare deschisă prin care solicită legiuitorilor să reglementeze „incubația țintită a viselor (TDI)”, potrivit Science Magazine. În această scrisoare, ei au avertizat că marile corporații, cum ar fi Molson Coors sau Burger King, încearcă în mod activ să proiecteze reclame în visele potențialilor clienți.
„Publicitatea TDI nu este un truc distractiv, ci o pantă alunecoasă cu consecințe reale”, au scris cercetătorii în scrisoarea lor. „Plantarea viselor în mintea oamenilor în scopul vânzării produselor, fără a mai menționa substanțele dependente, ridică întrebări etice importante”.
Oamenii de știință au adăugat că visele noastre nu pot deveni un alt loc de joacă pentru agenții de publicitate corporativi.
Autorii scrisorii citează în mod specific un caz în care Molson Coors – compania mamă a berilor Coors, Blue Moon și Miller – a folosit TDI pentru a face publicitate în visele oamenilor în zilele care au precedat Super Bowl.
Nici visele nu mai sunt ce-au fost
Pentru a face acest lucru, ei au invitat participanții dispuși să vizioneze un „videoclip care induce visul” creat cu ajutorul unui cercetător în știința somnului. Clipul includea imagini și sunete de „cascade, munți și, bineînțeles, Coors” și participanții l-au vizionat înainte de a adormi, potrivit unui comunicat de presă al Molson Coors.
Participanții ar putea primi, de asemenea, un pachet de 12 beri dacă trimit un link al videoclipului către un prieten. Vezi mai jos un videoclip cu acest proces.
O corporație care intră efectiv în visurile oamenilor este cu siguranță un scenariu pe care l-ai vedea în Cyberpunk. Dar se întâmplă, de fapt, în realitate.
Deși ingineria viselor necesită în prezent participarea noastră activă, cercetătorii din domeniul somnului avertizează că acest lucru ar putea introduce o nouă realitate periculoasă, în care corporațiile folosesc tactici TDI pasive prin intermediul unor difuzoare inteligente.
„Este ușor să ne imaginăm o lume în care difuzoarele inteligente devin instrumente de publicitate pasivă, inconștientă peste noapte, cu sau fără permisiunea noastră”, au spus autorii scrisorii. „Aceste coloane sonore personalizate ar deveni decoruri de fundal pentru somnul nostru, pe măsură ce panourile de pe autostrăzi au devenit învechite”.
Deocamdată, va trebui să așteptăm și să vedem dacă legiuitorii fac ceva în acest sens. Dacă cercetătorii au dreptate, totuși, acest lucru ar putea ajunge o tactică periculoasă care ne-ar afecta intimitatea și siguranța. Iar asta este suficient pentru a ține treaz pe oricine noaptea.