14 iul. 2021 | 09:50

Generația copiilor crescuți în fața ecranelor. Cum îi pregătim de viitor?

ACTUALITATE
Generația copiilor crescuți în fața ecranelor. Cum îi pregătim de viitor?

Copiii de astăzi sunt diferiți față de copiii de ieri. Vremurile se schimbă, iar conflictul dintre generații este mereu actual. Totuși, tinerii din ziua de astăzi trăiesc un moment nemaivăzut de generațiile anterioare: cel al digitalizării.

Copiii din ziua de astăzi cresc cu telefoanele inteligente în mână. Din lipsa de timp, din cauza problemelor cotidiene, sau, pur și simplu, pentru că asta e tendința naturală, micuții cresc, în zilele noastre, conectați la tehnologie.

În 2020, 86% dintre copiii români foloseau zilnic telefonul pentru a naviga pe internet, față de doar 2% în 2010. Cât de pregătiți sunt însă cei mici pentru lumea plină de provocări ce îi așteaptă pe internet și mai ales pe rețele sociale?

„Tehnologia și rețelele de socializare vin cu eticheta și capcanele lor. Problemele apar însă atunci când copilul învață să navigheze mediul online neputând să se sprijine pe experiență de viață a părinților lor. Dacă despre probleme ca oboseala accentuată, lipsa de activitate fizică, neglijarea școlii și bullying-ul virtual s-a vorbit mai mult și sunt mai ușor de recunoscut, consecințele pe termen lung ale unor probleme ca nevoia exagerată de aprobare sau atenție, diminuarea spațiului intim și insuficiența interacțiunilor față în față asupra sănătății emoționale a copilului sunt mai greu de anticipat. Cel mai adesea părintele va recurge la măsuri de limitare a timpului petrecut online sau restricționarea accesului la anumite aplicații. Însă e important ca părintele să se informeze și să păstreze un canal de comunicare deschis, ca măsurile să poată fi discutate și înțelese, iar copilului să ii fie ușor să caute ajutorul și sfatul părintelui la nevoie.”, ne spune psihoterapeuta Ruxandra Săvulescu, conform avocatnet.ro.

Referitor la acest aspect, există opinii pro și contra.

Unii oameni consideră că micuții nu ar trebui să aibă acces la tehnologie și gadgeturi inteligente până la vârsta de 6-7 ani. Aceștia sunt de părere că efectele tehnologiei asupra copiilor nu sunt de dorit într-o evoluție armonioasă și sănătoasă, motiv pentru care întârzie inserarea tehnologiei în viețile copiilor.

Pe de altă parte, avem opinii contrare, conform cărora copiii conectați de mici la tehnologie își dezvoltă mai bine anumite funcții cognitive și pot dezvolta o pasiune pentru aceasta, lucru ce îi poate ajuta mai târziu să avanseze în carieră.

Dincolo de a ne situa de-o parte sau de alta a curentelor de opinie, este clar faptul că tehnologia nu este de dorit în primii ani de viață, din cauză că micuții pot dezvolta comportamete nesănătoase și pot fi privați de experiențe trăite în viața reală.

Chiar și adulților li se întâmplă să devină mai izolați față de ceea ce îi înconjoară, atunci când se scufundă în tehnologie, găsindu-și refugiul în fața unui monitor.

De asemenea, cei care folosesc abuziv tehnologia, precum telefoanele, tabletele inteligente, tind să devină mai sedentari. De aici derivă o serie de afecțiuni psihologice și medicale ce pot influența în mod negativ calitatea vieții.

Totodată, tehnologia, reprezentată de rețelele sociale, influențează în mod negativ gândirea, comportamentul, raportarea la sine, dacă nu există un control, o rigoare în folosirea lor și, mai ales, dacă nu există educație în acest sens.

Toți acești factori de risc se amplifică atunci când sunt implicați copiii, în relație directă cu tehnologia.

Ei se află în primii ani de formare, în anii în care ar trebui să exploreze, fizic, tot ceea ce îi înconjoară. Ei sunt la vârsta la care nu dispun de suficientă încredere în ei pentru a nu fi influențați de ceea ce văd pe rețelele sociale.

Copiii sunt foarte vulnerabili și în relația cu potențiali infractori cibernetici, care îi pot ademeni în diverse curse în viața reală, iar aceste capcane s-au dovedit de multe ori a fi fatale pentru cei mici.

Ce pot face părinții pentru a-și proteja copiii, în era tehnologiei

Astfel, cel puțin din aceste puncte de vedere, copiilor ar trebui să li se ofere un acces controlat la tehnologie. Aceasta este rețeta pe care ar trebui să o aplice părinții.

Interzicerea completă, la vârste de peste 5 ani, e aproape imposibilă, într-o societate în care tehnologia nu reprezintă un fenomen izolat, ci este la tot pasul.

Copilul poate să nu aibă parte de ea acasă, dar o va întâlni, cu siguranță, în mediul social, la școală. Prin urmare, părinții nu ar trebui să aplice metode de izolare completă, ci să controleze fenomenul.

Acest lucru implică introducerea controlată a tehnologiei în viața copilului. Cu alte cuvinte, cel mic nu va putea naviga pe internet, sau nu va putea utiliza un anumit gadget o perioadă nelimitată de timp. Părinții ar trebui să stabilească un orar fix, un anumit interval de timp sau, pur și simplu, un număr maxim de utilizare.

De asemenea, părinții ar trebui să aibă instalate programe care protejează copiii. Aceste programe cenzurează anumite imagini sau videoclipuri care nu sunt destinate publicului de vârstă fragedă.

Totodată, e indicat ca părintele să controleze periodic istoricul de navigare al copilului. Să fie la curent cu tot ceea ce face el în lumea virtuală, fără neapărat ca micuțul să se simtă urmărit și controlat.

Astfel, părintele va avea garanția că mediul online nu reprezintă un pericol pentru copil, fiind mereu la curent cu activitățile și interesele sale virtuale.

Psihologii recomandă părinților să încerce să adopte o atitudine cât mai prietenoasă și afectivă cu micuții lor. Scopul este acela de a se apropia de copii, de a le cunoaște interesele, dorințele, pasiunile, aspirațiile și de a încerca să facă parte din cercul lor de interes.

O atitudine de interzicere va avea rezultatul opus dorințelor lor, fiindcă, dacă micuțul manifestă o curiozitate, dar nu găsește în mediul familial modalitatea de a și-o manifesta, va căuta răspunsuri în alte cercuri relaționale. Cu alte cuvinte, se va îndepărta de familie, de părinți, frați, bunici, pentru a se apropia de mediul în care se simte acceptat, înțeles, valorizat și unde există interes și răspuns la întrebările sale.

Cu alte cuvinte, chiar dacă părinții încearcă acasă să nu expună deloc copilul la tehnologie, dacă el manifestă interes, va căuta acel mediu social care îi oferă accesul, fie că vorbim de grupul de prieteni de la școală sau din fața blocului.