Facturile la energie, cea mai nouă lovitură pentru buzunarul românilor: de ce vor primi două în decembrie
În teorie, autoritățile române au încercat să ajute consumatorii vulnerabili cu o serie de compensări și facilități, când vine vorba de facturile la energie electrică și gaze naturale. În practică, din cauza modului ineficient în care s-au luat deciziile, mulți dintre noi vor primi două facturi într-o singură lună.
Un număr record de români nu a primit factura la energie electrică în noiembrie. Majoritatea furnizorilor au întârziat emiterea documentului de plată din cauza faptului că autoritățile nu au publicat normele de aplicare ale legii pentru plafonarea prețului la utilități și aplicarea de compensări. Urmarea va fi una destul de dureroasă pentru români, mai ales pentru consumatorii vulnerabili. Foarte mulți vor fi nevoiți să achite două facturi în decembrie, cel puțin în cazul energiei electrice.
Cum am ajuns să plătim două facturi de energie într-o lună
Pe marginea dezastrului din piață, a comentat Zoltan Nagy-Bege, vicepreşedintele Autorităţii Naţionale de Reglementare în Energie (ANRE), într-o intervenție la Digi24. „La sfârșitul lui octombrie, s-a aprobat în Parlament acea OUG 118 care s-a dat de către guvern pentru compensarea facturilor la energie electrica și gaze. S-a completat în Parlament și s-a dispus și plafonarea.
Deși legea prevedea termen de 15 zile în care trebuia să se elaboreze normele de aplicare a acestei legi, acest lucru încă nu s-a întâmplat. N-avem încă norme, suntem în 24 noiembrie, și, în lipsa normelor, furnizorii nu știu cum să factureze și cum să aplice această lege și unii au preferat în loc să factureze la valoarea normală prevăzută din contract, încălcând legea, au preferat să amâne emiterea facturilor.
Sper că cel târziu săptămâna viitoare aceste norme să apară. Problema e că ar trebui să se aștepte acești clienți cărora nu le-a venit factură că în decembrie să primească chiar două facturi. Într-o săptămână – două să vină două facturi că să recupereze acest decalaj din cauza amânării emiterii facturilor”, a declarat Zoltan Nagy.
În mod regretabil, majoritatea clienților nu au știut că nu primesc factura de curent în noiembrie, nici nu și-au pus problema că vor plăti două facturi în decembrie. Lipsa de comunicare din partea furnizorilor, combinată cu nepăsarea față de clienți va duce probabil la un dezastru semnificativ pentru mulți români, iar asta este cel mai trist.