Facebook s-a schimbat: ar fi trebuit să devină un loc mai prietenos, dar e mai plin de ură ca niciodată

Facebook s-a schimbat: ar fi trebuit să devină un loc mai prietenos, dar e mai plin de ură ca niciodată

În urma unei anchete realizate de The Wall Street Journal, jurnaliștii au ajuns la concluzia că Facebook a trecut prin mai multe transformări în ultimii ani, dar toate au dus la un dezastru, un spațiu încărcat cu ură, rasism și extremism.

În urmă cu vreo trei ani, cei de la Facebook se băteau cu pumnul în piept că vor schimba modul în care funcționează algoritmii săi. Scopul era îmbunătățirea interacțiunilor dintre utilizatori, mai ales că, statistic, devenise evident că oamenii petrec din ce în ce mai puțin timp pe rețeaua de socializare a lui Mark Zuckerberg. La acea vreme, CEO-ul gigantului își făcea scenarii despre interacțiuni cu o semnificație mai importantă, pozitivă. Wall Street Journal atrage atenția asupra faptului că s-a întâmplat exact contrariul.

Facebook, plin de ură și postări senzaționaliste

Aceasta este a treia anchetă din partea celor de la WSJ dintr-o serie intitulată Facebook Files. Aceasta se bazează pe documente interne ale cele mai puternice rețele de socializare de pe planetă. În acele documente, se poate vedea cât se poate de clar că directori din cadrul Facebook știau foarte bine cât de mult rău poate face rețeaua utilizatorilor, dar le-au trecut cu vederea. Nu le-au comunicat publicului larg și nu au făcut suficiente pentru a atenua efectele dezastruoase.

Bazele celui mai recent scandal au început în 2018. La acel momentul, compania a anunțat o schimbare majoră a algoritmilor, în așa fel încât să fie aduse în prim plan interacțiunile de o semnificație deosebită cu prietenii și familia. Se discuta atunci de ”meaningful social interactions” sau MSI. Consecințele acelor schimbări nu au fost însă cele ”afișate” în presă.

În schimb, în loc de un News Feed mai curat și mai prietenos, oamenii au ajuns să petreacă mai mult timp pe Facebook, dar din motivele greșite. Rețeaua de socializare s-a umplut de ură. Cercetătorii de la Facebook au observat rapid că diverși publisheri, dar și multe partide politice și-au reorientat postările. Le-au făcut mai senzaționaliste. Astfel că, aceste postări au generat un număr mare de comentarii și distribuiri.

Acele postări s-au viralizat și au fost un succes pentru autorii lor, dar au promovat mult conținut ”toxic” și multă dezinformare. Practic, modificarea algoritmilor a făcut ca ”vocile” ce se exprimau cu ură să se facă mai tare auzite și distribuite. A avut mare succes la redistribuiri conținutul ce conținea dezinformare și limbaj violent.

Mark Zuckerberg a fost sesizat pe marginea subiectului. Echipele de cercetători din companie i-au oferit potențiale soluții, dar le-a refuzat aproape pe toate pentru a nu scădea interacțiunea cu platforma.

Citește și: