Facebook primește o nouă amendă costisitoare: de ce au fost supărați italienii
Facebook are o lungă istorie când vine vorba de amenzi primite în diverse colțuri ale mapamondului. Cea mai recentă dintre ele a venit de la autoritățile italiene.
Compania condusă de Mark Zuckerberg are o vechime foarte mare pe piață. Cu toate acestea, există numeroase întrebări legate de modul malițios în care se îmbogățește de pe urma datelor utilizatorilor. Din acest motiv, Autoritatea Antitrust din Italia a decis să sancționeze Facebook pentru ”prelucrarea înșelătoare a datelor abonaților”.
Potrivit autorității, companiile Facebook Ireland Ltd. și Facebook Inc. „nu au respectat avertismentul de eliminare a practicii incorecte privind utilizarea datelor utilizatorilor și nu au publicat declarația de rectificare solicitată de autoritate”, care a fost prescrisă în prevederea emisă împotriva lor, în noiembrie 2018. În consecință, acum, primește o amendă de 7 milioane de euro. Realist, însă, suma respectivă nu este un factor de descurajare pentru rețeaua de socializare, care anul trecut a înregistrat profituri de 29 de miliarde de dolari, potrivit Il Fatto Qoutidiano, citat de Rador.
Amenda din această săptămână vine în completarea acțiunilor luate de italieni în urmă cu aproape trei ani. În 2018, Autoritatea Antitrust a constatat că Facebook „a încurajat prin înșelăciune utilizatorii să se înregistreze pe platforma sa, neinformându-i imediat și în mod adecvat – în timpul activării contului – cu privire la activitatea de colectare, cu intenție comercială, a datelor furnizatate de ei și, în general, cu privire la scopurile remuneratorii care stau la baza serviciului, subliniind gratuitatea”, amintește un comunicat.
În aceeași argumentare pentru amenda de 7 milioane de euro, Antitrust Italia atrage atenția asupra faptului că informațiile furnizate de Facebook „erau generice, incomplete și nu furnizau o diferență adecvată între utilizarea necesară a datelor pentru personalizarea serviciului (cu obiectivul de a facilita socializarea cu alți utilizatori) și utilizarea datelor pentru desfășurarea de campanii publicitare specifice”.
Pe lângă amendă, italienii speră la schimbarea practicilor Facebook, cel puțin pe teritoriul peninsulei. Ei au impus publicarea unei declarații de rectificare pe pagina de start a Facebook accesibilă din Italia, pe aplicația Facebook și pe pagina personală a fiecărui utilizator italian înregistrat. Acel lucru nu s-a întâmplat însă și este puțin probabil să se întâmple vreodată. „În ciuda faptului că a eliminat cererea de gratuitate la înregistrarea pe platformă, încă nu a fost furnizată o informație clară și imediată cu privire la colectarea și utilizarea datelor utilizatorilor în scopuri comerciale”, au atras atenția oficialii italieni.
În final, autoritatea italiană speră ca Facebook să fie mai transparentă în a notifica utilizatorii că, deși serviciul pare gratuit, fiecare dintre noi plătește pentru el prin datele postate, prin fiecare like sau share. Datele cedate de utilizator, foarte ușor monetizabile, reprezintă plata pentru utilizarea serviciului.