Dispar mașinile pe benzină și motorină din UE: planul de înlocuire al acestora pe care ar trebui să-l știi
La nivel european, se fac eforturi semnificative pentru îmbrățișarea energiei verde, regenerabilă, de la autoturisme până la locuințe. În atingerea acestui scop, mașinile pe benzină și motorină sunt o problemă importantă și ar trebui să dispară de pe străzi.
În drumul de mai multe decenii către o Europă neutră din punct de vedere energetic și, implicit, către o planetă mai curată, autoritățile de Bruxelles se gândesc serios să încurajeze adopția hidrogenului ca sursă de combustibil auto. Această tranziție este detaliată în Pactul verde european. Documentul publicat de parlamentul europeană detaliază tranziția verde a economiei UE către energie curată, sigură și accesibilă.
Dincolo de un document online, însă, oficialii UE conștientizează situația foarte dificilă în care ne aflăm acum, când producția și consumul de energie au generat 75% din emisiile de gaze cu efect de seră la nivelul UE în 2018. În plus, acest domeniu depinde în continuare de importuri pentru 58% din totalul de energie, petrol și gaze naturale.
Hidrogenul ar putea fi alternativa, iar adopția începe din piața auto
În timp ce mulți dintre noi au început să cocheteze cu autoturisme electrice sau de tip plug-in hybrid, Comisia Europeană a propus o strategie a hidrogenului pentru o Europă neutră climatic. Acea tranziție nu se va produce însă foarte sprinten, iar producția de hidrogen curat și asigurarea rolului său la baza unui sistem energetic neutru ca impact asupra mediului s-ar putea finaliza abia în 2050.
Pentru context, există mai multe tipuri de hidrogen, în funcție de procesul de producție și de emisiile de gaze cu efect de seră. Hidrogenul curat („hidrogen regenerabil” sau „hidrogen verde”) este produs prin electroliza apei folosind electricitate din surse regenerabile și nu emite gaze cu efect de seră în timpul producerii. În prima etapă, parlamentarii europeni insistă asupra importanței clasificării diferitelor tipuri de hidrogen și doresc o terminologie uniformă în toată UE pentru a face o distincție clară între hidrogenul regenerabil și hidrogenul cu amprentă redusă de carbon.
La ora actuală, nu există prea multe autoturisme cu hidrogen, dar dacă infrastructura o va permite va crește și oferta, la fel ca în cazul mașinilor electrice. Momentan, hidrogenul are un aport minor în aprovizionarea globală cu energie. Rămân provocări de depășit în ce privește competitivitatea costurilor, amploarea producției, infrastructura necesară și percepția asupra siguranței. Cu toate acestea, este de așteptat ca hidrogenul să permită pe viitor transportul fără emisii, încălzire domestică și procese industriale, cât și stocarea de energie inter-sezonieră.