Dispar banii instant din cont dacă nu ești atent: greșelile grave de care toți românii trebuie să știe

Dispar banii instant din cont dacă nu ești atent: greșelile grave de care toți românii trebuie să știe

Autoritățile au lansat o campanie de informare cu privire la metodele prin care poți să te ferești de fraudele pe internet. Ești vizat dacă urmărești, sau dacă postezi pe platformele de anunțuri online, dacă folosești cardul bancar la tranzacțiile online, sau dacă primești informări de la anumite instituții publice sau companii private care îți solicită datele personale.

Autoritățile recomandă persoanelor care au postat anunțuri de vânzare pe site-uri să nu comunice datele de pe card, acestea fiind confidențiale și folosite exclusiv pentru achiziții și nu pentru încasări.

Utilizatorii sunt sfătuiți să verifice toate detaliile înainte de a efectua o tranzacție.

Cum riști să rămâi fără bani?

Metoda de atac implică contactarea utilizatorilor și redirecționarea lor către alte soluții de tip chat, de regulă Whatsapp. Următorul pas este convingerea potențialei victime de a furniza datele de pe card, în urma accesării unui link nelegitim transmis de atacatori.

Astfel, sunt obținute toate datele cardului, inclusiv parolele de securitate cu care efectuează o primă tranzacție de tip transfer (care va debita contul de card al vânzătorului), iar ulterior le utilizează pentru alte tranzacții frauduloase.

Citește cu atenție mesajele primite de la bănci sau instituții ale statului

Escrocii virtuali folosesc și alte metode prin care îți pot goli conturile. De exemplu, pot pretinde că te contactează în numele unei instituții bancare, sau sunt reprezentanții statului. În baza acestei indentități fictive, vor încerca să te convingă să le oferi date esențiale, cu ajutorul cărora îți pot goli conturile bancare.

Ce trebuie să faci pentru a nu fi victima fraudelor online

Pentru a evita posibilele fraude, autoritățile recomandă românilor:

  • să nu comunice nimănui PIN-ul, datele înscrise pe card inclusiv codul CVV2/CVC2, date personale de identificare, orice alte informații de securitate aflate pe carduri sau parolele de securitate utilizate în tranzacționare; Angajații băncilor nu vor solicita niciodată divulgarea acestor informații indiferent prin ce mijloace se primește solicitarea – e-mail, SMS, apeluri telefonice sau la servicii financiare furnizate de bancă la distanță
  • să nu furnizeze niciodată datele de acces la Internet/Mobile Banking
  • datele înscrise pe card trebuie cunoscute exclusiv de titular și trebuie completate doar când acesta efectuează cumpărături online pe site-uri securizate
  • să nu deschidă atașamentele din e-mail-urile primite de la persoane necunoscute
  • să nu intre pe link-uri primite prin e-mail-uri necunoscute sau nesolicitate
  • să nu instaleze aplicații din surse necunoscute și programe necertificate descărcate de pe website-uri dubioase
  • să aibă instalat un program antivirus bun și actualizat și să actualizeze permanent sistemul de operare

În cazul în care observi imagini suspecte, care nu corespund cu cele din paginile web ale băncii, apariția unor ferestre „pop-up” care solicită introducerea de date confidențiale sau că nu te poți autentifica în pagina de Login de la prima încercare evită să mai introduci alte date. Poți deveni extrem de ușor victima unui atac.

Citește și: