Decizia de care trebuie să știe părinții: vizează direct copiii care stau pe internet

Decizia de care trebuie să știe părinții: vizează direct copiii care stau pe internet

Organizaţia Naţiunilor Unite (ONU) a adoptat de curând Comentariul general nr. 25 cu privire la drepturile copiilor în mediul digital.

Potrivit acestui document, se adoptă o serie de drepturi pentru copiii care navighează pe internet, dar și anumite obligații pentru state, părinți, dar și pentru profesori, astfel încât mediul virtual să fie un spațiu propice copiilor, în care ei să fie protejați de pericole, dar care să îi ajute totodată să se exprime liber și să se dezvolte.

„Mediul digital devine din ce în ce mai important în majoritatea aspectelor vieții copiilor, inclusiv în perioadele de criză, deoarece toate aspectele societății, inclusiv educația, serviciile guvernamentale și comerțul ajung să se bazeze treptat pe tehnologiile digitale. Acesta oferă noi oportunități pentru realizarea drepturilor copiilor, dar prezintă, de asemenea, riscurile încălcării sau abuzării acestora”, transmite ONU.

Organizația punctează că drepturile fiecărui copil trebuie respectate, protejate și realizate în mediul digital. Inovațiile în domeniul tehnologiilor digitale afectează viața copiilor și drepturile acestora în moduri ample și interdependente, chiar și în cazul în care copiii nu accesează ei înșiși internetul.

Patru principii ale drepturilor celor mici în mediul digital

În linii mari, documentul prevede patru principii ale drepturilor celor mici în mediul digital:

1. Nediscriminarea

Mediul digital devine din ce în ce mai important în majoritatea aspectelor vieții copiilor, inclusiv în perioadele de criză, deoarece toate aspectele societății, inclusiv educația, serviciile guvernamentale și comerțul ajung să se bazeze treptat pe tehnologiile digitale. Acesta oferă noi oportunități pentru realizarea drepturilor copiilor, dar prezintă, de asemenea, riscurile încălcării sau abuzării acestora.

2. Interesul superior al copilului

Interesul superior al copilului este un concept dinamic care necesită o evaluare adecvată unui context specific . Mediul digital nu a fost conceput inițial pentru copii, dar acum joacă un rol semnificativ în viața lor. Statele părți ar trebui să se asigure că, în toate acțiunile privind furnizarea, reglementarea, proiectarea, gestionarea și utilizarea mediului digital, interesul superior al fiecărui copil este un aspect primordial.

Conform ONU, statele părți ar trebui să implice organismele naționale și locale care supraveghează respectarea drepturilor copiilor în astfel de acțiuni. Atunci când iau în considerare interesul superior al copilului, aceștia ar trebui să țină seama de toate drepturile copiilor, inclusiv de drepturile lor de a căuta, de a primi și de a transmite informații, de a fi protejați de vătămări și de a li se acordă atenția cuvenită și de a asigura transparența în evaluarea interesului superior al copilului și a criteriilor care au fost aplicate.

3. Supravieţuire şi dezvoltare

Oportunitățile oferite de mediul digital joacă un rol din ce în ce mai important în dezvoltarea copiilor și pot fi vitale pentru viața și supraviețuirea lor, în special în situații de criză. Statele părți ar trebui să ia toate măsurile adecvate pentru a proteja copiii împotriva riscurilor la dreptul lor la viață, supraviețuire și dezvoltare.

Riscurile legate de conținut, contact, comportament și contract cuprind, printre altele, conținutul violent și sexual, agresiunea cibernetică și hărțuirea, jocurile de noroc, exploatarea și abuzul, inclusiv exploatarea sexuală și abuzul sexual, precum și promovarea sau incitarea la sinucidere sau alte activități care pun în pericol viața, inclusiv de către infractori sau grupuri armate desemnate că teroriste sau de extremă violență.

Statele părți ar trebui să identifice și să abordeze noile tipuri de riscuri cu care se confruntă copiii în diverse contexte, inclusiv prin ascultarea opiniilor lor cu privire la natura riscurilor specifice cu care se confruntă.

Utilizarea dispozitivelor digitale nu ar trebui să fie dăunătoare și nici nu ar trebui să înlocuiască interacțiunile în persoană dintre copii sau între copii și părinți ori îngrijitori.

4. Respectarea opiniilor copiilor

Utilizarea tehnologiilor digitale poate contribui la a realizarea dreptului copiilor de a participa la viața locală, națională și internațională .

Statele părți ar trebui să promoveze conștientizarea și accesul copiilor la mijloacele digitale pentru a-și exprimă opiniile și de a le oferi instruire și sprijin pentru a participa în mod egal cu adulții, în mod anonim, acolo unde este necesar, astfel încât aceștia să își susțină în mod eficient drepturile lor, în mod individual și în grup.

Atunci când elaborează acte legislative, politici publice, programe, servicii și instruire privind drepturile copiilor în ceea ce privește mediul digital, statele părți ar trebui să implice toți copiii, să le asculte nevoile și să acorde greutatea cuvenită opiniilor lor.

Copiii au dreptul la viață privată

Conform ONU, în primii ani de viaţă, activitatea în mediul digital trebuie asistată de către părinţi, însă, pe măsură ce cresc, copiilor trebuie să le fie respectată autonomia în creştere, nevoia de confidenţialitate şi intimitate.

„Ingerința în viața privată a unui copil este permisă numai dacă nu este nici arbitrară, nici ilegală. Prin urmare, orice astfel de ingerință ar trebui să fie prevăzută de lege, menită să servească unui scop legitim, să respecte principiul minimizării datelor, să fie proporțională și să fie concepută pentru a respectă interesul superior al copilului și nu trebuie să între în conflict cu dispozițiile, scopurile sau obiectivele Convenției”, mai prevede Comentariul ONU.

Prin urmare, „Statele părți ar trebui să ia măsuri legislative, administrative și de altă natură pentru a se asigura că viața privată a copiilor este respectată și protejată de toate organizațiile și în toate mediile care prelucrează datele lor”, se mai arată în document.

Copiii au, de asemenea, libertate de exprimare

Comentariul ONU mai prevede și dreptul la liberă exprimare pentru copii. „Dreptul copiilor la libertatea de exprimare include libertatea de a căuta, de a primi și de a transmite informații și idei de orice fel, utilizând orice mijloace de informare la alegere”, se arată în document.

ONU transmite că micuții au raportat că mediul digital a oferit un domeniu de aplicare semnificativ pentru ași exprima ideile, opiniile și viziunile politice. Pentru copiii defavorizați sau vulnerabili, interacțiunea – facilitată de tehnologie – cu alte persoane care își împărtășesc experiențele îi poate ajuta să se exprime.

Aceste principii oferă o imagine de ansamblu prin care ar trebui realizată punerea în aplicare a oricărui drept prevăzut în Convenție. Acestea ar trebui să servească drept îndrumare pentru determinarea măsurilor necesare pentru garantarea realizării drepturilor copiilor în relație cu mediul digital.

Documentul a fost elaborat în urma consultării a 700 de copii, din 28 de ţări.

DĂ PLAY ȘI FII MAI INFORMAT DECÂT PRIETENII TĂI
Citește și: