De ce sunt străzile din România pline de mașini vechi: datele care explică fenomenul
România a venit cu programe guvernamentale pentru reînnoirea parcului auto, dar demersul, deși benefic, nu a fost atât de eficient.
Parcul auto al României e unul dintre cele mai vechi din Europa, arată datele ACEA – Asociația Producătorilor Europeni de Automobile. Practic, doar Grecia ne întrece la acest capitol. Programele guvernamentale din ultimii nu au avut efectul dorit, cel puțin nu la acest punct. Poate că e nevoie de mai mult.
În ultimii trei ani, spre exemplu, România a înmatriculat doar 1,7 milioane de mașini. Mai puțin de un sfert dintre acestea au fost noi.
Străzile din România, pline de mașini vechi
Datele arată că mașinile de pasageri au o vechime medie de 16,1 an, cele comerciale ușoare 15,3 ani, iar cele comerciale grele, tot 15,3 ani. Deși Grecia are mașinile de pasageri ceva mai noi decât cele din România, de 14,6 ani vechime, în medie, cele comerciale, ușoare și grele au 17,3, respectiv, 18,9 ani. Odată cu dispariția taxei auto, lucrurile s-au înrăutățit.
Înainte de 2017, anul luat în calcul pentru analiză, România avea cel mai mic grad de motorizare din UE, de 362 de mașini la 1.000 de locuitori, dar acesta, cel mai probabil, s-a schimbat, ca și vechimea medie a autovehiculelor, după ce în 2018 s-au înmatriculat 604.500 de mașini, dintre care doar 130.900 noi, în 2019 cu 606.000 dintre care 162.000 noi și 531.000, dintre care 126.000 noi, cifră afectată de pandemia de coronavirus care a provocat o scădere cu circa 22% a pieței.
Atât marile orașe, care sunt aproape blocate de trafic, spre deosebirile de majoritatea celorlalte regiuni, unde traficul e rar, dar și vechimea medie a parcului auto românesc au avut de suferit. Îmbucurător e, însă, faptul că procentul din total al mașinilor electrice noi a crescut de la 1,1% în 2015, la 2% în 2018, iar în cazul celor hibride a urcat la 3,8% în 2018, de la 1,6% în 2015.
De asemenea, totalul mașinilor alimentate alternativ s-a majorat de la 4,3% în 2015, la 7,4% în 2018.
Din fericire, există o veste bună: numărul de mașini electrice și hibride înmatriculate e în creștere. În 2020, în România au fost înmatriculate 2.111 mașini electrice, în creștere de la 1.322 în 2019, 796 de pug-in hibrid, în creștere de la 347 în 2019 și 4.438 mașini full hibrid, față de 4.367 în anul anterior.