Dacia senzațională care făcea valuri peste graniță: cât de special era Renault-ul românesc

Dacia senzațională care făcea valuri peste graniță: cât de special era Renault-ul românesc

Dacia a fost un brand recunoscut la nivel mondial și înainte ca marca să intre în portofoliul francezilor de la Renault. Datele din perioada comunistă confirmă asta.

În perioada comunistă, multe dintre autoturismele Dacia și ARO produse în România plecau la export. Din cauza unor schimbări legislative de la acea vreme, mai multe țări din America Latină și nu numai au început să refuze comenzile, iar comuniștii au luat decizia ca autoturismele fabricate deja la Colibași și Câmpulung să fie vândute în statele care făceau parte din  Consiliul de Ajutor Economic Reciproc.

Se întâmplă în 1989.

Dintre toate, însă, s-a remarcat Dacia 1300, care era, de fapt, un Renault 12 gândit pentru producția din România.

Dacia 1300, varianta românească a Renault 12

În perioada regimului comunist din România, cererea de autovehicule personale a crescut exponenţial, cu mult peste capacitatea de producţie planificată.

La sfârşitul anului 1971, un autoturism „Dacia 1300” se vindea – prin reţeaua de magazine auto-moto-velo-sport din România – cu un preţ de 70.000 de lei. Tot atunci, un automobil sovietic GAZ-24 „Volga” costa 87.000 lei.

Modelul „Dacia 1300” a fost livrat pe piaţa externă începând din a doua parte a anului 1971. În România, acesta s-a comercializat încă din 1970, însă vânzările au fost sub nivelul planificat şi aproximativ 6000 de exemplare se aflau în stoc la Colibaşi, la începutul toamnei anului 1973 (35% din producţia planificată pentru anul 1971).

Se vindea, însă, extrem de bine, peste hotare, iar o piață importantă, până la un moment dat, a fost Columbia. Nicolae Ceaușescu a decis, însă, să-i răsplătească și pe români. Fostul dictator a propus şi membrii Prezidiului Permanent al C.C. al P.C.R. au aprobat la 3 octombrie 1973 următoarea hotărâre:

„Pentru a veni în sprijinul salariaţilor care potrivit reglementărilor în vigoare au dreptul la folosinţa permanentă a unui autoturism proprietate de stat fără conducător auto, de a-şi cumpăra autoturisme proprietate personală, se aprobă vânzarea către aceştia, cu plata în rate, a câte unui autoturism Dacia 1300, cu plata eşalonată în cel mult 36 rate lunare.

Salariaţilor din această categorie, care folosesc autoturismul proprietate personală pentru transporturi în interes de serviciu, li se va acorda o indemnizaţie pentru compensarea cheltuielilor de întreţinere şi de exploatare a autoturismului, se mai arăta în hotărâre.

DĂ PLAY ȘI FII MAI INFORMAT DECÂT PRIETENII TĂI
Citește și: