Dacia, trasă pe dreapta din cauza pandemiei: cifrele care-ți arată că 2020 a fost un an negru

Dacia, trasă pe dreapta din cauza pandemiei: cifrele care-ți arată că 2020 a fost un an negru

Industria auto a fost puternic afectată de criza generată de pandemia de coronavirus, iar Dacia n-avea cum să facă excepție.

Dacia, la fel ca alți mari producători auto, a avut un an 2020 extrem de greu. Perioadele de lockdown, în care producția a fost oprită, și-a spus cuvântul și când părea că lucrurile revin încet-încet la normal a mai venit criza de microcipuri și semiconductori.

Bilanțul constructorului autohton n-avea cum să fie unul bun.

Iar cifrele vin să confirme asta.

planul dacia spring

Dacia, trasă pe dreapta de pandemie

Primul mare efect negativ se vede în cifra de afaceri a Dacia. Aceasta a scăzut, în 2020, cu 27% faţă de anul precedent, la 3,783 miliarde de euro. Nu se mai ajunsese la asemenea niveluri din anii 2012-2013, ani în care Dacia încă mai căuta să-și revină după criza mondială din 2008.

Și veștile proaste pentru producătorul de la Mioveni nu se opresc aici.

Profitul net a scăzut cu 56% în 2020 la 62 de milioane euro din cauza măsurilor impuse de pandemie, iar numărul angajaţilor s-a redus cu 7,2% la 13.685 de salariaţi, revenind după patru ani sub pragul de 14.000 de angajaţi. Costurile au fost, așadar, inclusiv umane.

Potrivit ZF, la Mioveni au fost produse, în 2020, 260.000 de autoturisme, în scădere cu 26% faţă de anul anterior.. Cel mai lovit model a fost Logan MCV, cu un declin de 50%, în condiţiile în care acesta a şi fost scos din producţie în octombrie, odată cu trecerea la cea de-a treia generaţie a modelelor Logan şi Sandero.

Cumva, scăderea în cazul lui era de intuit chiar și fără pandemie.

Ponderea Duster a scăzut de la 75 la 70% în 2020, cu 183.300 de unităţi, volum cu 30% mai mic decât cel din 2019.

Per total, cifra de afaceri a industriei auto locale a scăzut cu 15% în 2020, de la peste 30 de miliarde de euro în 2019 la circa 25 miliarde de euro anul acesta, potrivit datelor Asociaţiei Constructorilor de Automobile din România (ACAROM).

2021, un an la fel de complicat

Nu e clar dacă Dacia își va reveni complet anul acesta pentru că, așa cum spuneam, peste criza sanitară se suprapune și o criză de semiconductori și microcipuri. Furnizorii de astfel de componente nu mai fac față: cererea e mai mare decât oferta, iar printre cei afectați se numără și producători de dispozitive inteligente, de la telefoane la console pentru jocuri.

E drept că industria auto și-a revenit mai repede decât mulți așteptau, dar, chiar și așa, producătorii de cipuri și microprocesoare nu au avut cum să facă față cererii din ambele părți.

Cum mașinile au devenit tot mai tehnologizate, sunt mai mult despre inteligență și mai puțin despre piese clasice, numărul de electronice a crescut simțitor în ultimii 10 ani. Se folosesc acum între 50 și 150 de semiconductori auto pentru fiecare vehicul pentru diverse sisteme, inclusiv pentru cele de siguranță, de gestionare a motorului, dar și sisteme de asistența a șoferului.

Din cauza penuriei, producția auto la nivel mondial ar putea fi anul acesta cu peste un milion de mașini mai mică.

DĂ PLAY ȘI FII MAI INFORMAT DECÂT PRIETENII TĂI
Citește și: