Cel mai mare furnizor de gaze din România, obligat să anuleze o scumpire cu 51%: ce trebuie să știe clienții

Cel mai mare furnizor de gaze din România, obligat să anuleze o scumpire cu 51%: ce trebuie să știe clienții

Engie, cel mai mare furnizor de gaze din România, se află în centrul atenției în această perioadă.

Compania a anunțat că a făcut achiziții de gaze angro pentru aprovizionarea clienților săi în această iarnă și la prețuri mai mult decât duble față de plafonul impus prin legislația de compensare la facturarea consumatorilor casnici. Conform dezvăluirilor Profit.ro, vorbim practic despre 250 lei/MWh, cost al gazului-marfă, fără transport, distribuție, înmagazinare, furnizare, acciză și TVA.

Ce trebuie să știe clienții

Important de menționat este faptul că informația apare în documentele unui proces prin care Engie a contestat, în octombrie, o decizie de la jumătatea lunii septembrie a Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), prin care subsidiara românească a grupului francez a fost obligată să anuleze o majorare cu 51%, de la 1 noiembrie 2021, a prețului gazelor pentru clienții casnici care au acceptat oferta „Engie Gas Start”, de la 0,116 la 0,175 lei/kWh, notează sursa citată.

„Operatorul economic folosește ca și practică transmiterea de notificări inițiale către consumatori în care menționează un anumit preț și anumite condiții, cu care consumatorii sunt de acord, întrucât aceștia si-au exprimat consimțământul în mod tacit, ulterior transmițând o nouă notificare, cu o ofertă de alt preț, valabilă de la 01.11.2021, omițând faptul că notificarea inițială acceptată tacit de consumator are o valabilitate de 12 luni.

Practic, operatorul economic procedează la modificarea unilaterală a unui contract încheiat, după numai 3 luni de la prima notificare, deși se considera că întreaga ofertă transmisă inițial era acceptată de ambele părți pe o perioadă de 12 luni.

Astfel, prin comportamentul său de a notifica succesiv consumatorii cu oferte diferite de preț, operatorul economic induce în eroare consumatorii prin aceea că aceștia din urmă, deși acceptaseră în mod tacit oferta inițială pe o perioadă de 12 luni, operatorul economic procedează în mod incorect la schimbarea tarifului la numai 3 luni de la acceptarea ofertei inițiale fără a ține cont de valabilitatea de 12 luni.

De asemenea, s-a reținut că operatorul economic, prin modul de precizare a unei perioade de valabilitate, respectiv de 12 luni, pe care ulterior menționează că o poate modifica, oferă consumatorului într-un mod neclar și ambiguu o informație esențiala si nu indică intenția comercială a practicii, astfel încât consumatorul este determinat sau este susceptibil a fi determinat de o decizie de tranzancționare pe care altfel nu ar fi luat-o”, și-a justificat ANPC decizia.

Citește și: