Ce se întâmplă cu elicopterul cu care a fugit Ceaușescu în 89’
Vești interesante despre vehiculul cu care liderul comunist a încercat să fugă de pe clădirea Comitetului Central.
În anii 80, statul român s-a ocupat să achiziționeze patru aparate bimotoare Dauphin SA-365 în varianta VIP, extrem de moderne în acel moment. Aceste elicoptere erau destinate exclusiv pentru transportul soților Ceaușescu. Noile modele au înlocuit mai vechile elicoptere sovietice MI-8 și autohtonele IAR 316 produse la IAR în Ghimbav, sub licență de la compania franceză Aerospatiale.
În momentul în care soții Ceaușescu au fugit din sediul CC, la manșa aparatului s-a aflat colonelul Vasile Maluțan. La bordul elicopterului cu înmatricularea 202 și seria 6143 se aflau nu mai puțin de 6 persoane printre care cuplul dictatorial, cei doi piloți, Manea Mănescu și Emil Bobu și doi ofițeri ai Securității, gărzile de corp ale lui Nicolae și Elena Ceaușescu.
Cu toate că fusese proiectat cu o capacitate ridicată de încărcare, aeronava s-a dovedit a fi instabilă la decolare existând chiar riscul prăbușirii. Din acest motiv, dar și din cauza pericolului de a fi doborât de Armata Română, pilotul a aterizat și abandonat cuplul la Titu, județul Dâmbovița. Restul poveștii o știm cu toții.
Ce se întâmplă acum cu aparatul de zbor
Elicopterul urmează să fie întreținut de către Airbus Helicopters. Compania a semnat un acord cu o durată de trei ani cu Serviciul Român de Informații, prin U.M. 0929 București. Acordul are ca obiect prestarea de servicii de mentenanță pentru elicoptere SA365N Dauphin utilizate la transportul înalților demnitari români, inclusiv al președinților.
„Acordul-cadru are ca obiect prestarea de servicii de mentenanță pentru elicopterele Dauphin, revizii, reparații capitale RK, reparații curente, actualizări documentații tehnice elicopter, asigurarea de piese de schimb, echipamente, materiale funcționale”, arată comunicatul prin care SRI a lansat procedura de licitație restrânsă pentru contractarea lucrărilor necesare elicopterelor.
Valoarea acordului se ridică la peste 47 milioane de lei, adică aproximativ 9,5 milioane de euro.