Ce s-a întâmplat cu muncitorii românii în 2020, cei care au mai avut de lucru: altă urmare a pandemiei

Ce s-a întâmplat cu muncitorii românii în 2020, cei care au mai avut de lucru: altă urmare a pandemiei

Foarte multe domenii de activitate au avut de suferit în 2020, iar cei care au mai avut de lucru au preferat să fie precauți, când vine vorba de job.

În mod tradițional, românii sunt cât se poate de ambițioși când vine vorba de căutarea constantă a unui nou loc de muncă, preferabil mai bine plătit, cu un volum de efort mai redus. În 2020, acest trend a fost însă pus pe pauză. Pandemia i-a forțat pe angajați să fie un pic mai conservatori în privința jobului și să se bucure de faptul că totuși un loc de muncă, atunci când mulți prieteni sau amici au rămas fără.

În consecință, fluctuația de personal în companiile din România a scăzut semnificativ anul trecut la o rată medie de 17,2%, de la 23,1% în 2019, pe fondul incertitudinilor generate de pandemia Covid-19 la nivelul întregii economii, reiese din raportul HR Barometru realizat de PwC România. Punctual, din procentul de 17,2%, cea mai mare parte, respectiv 13,2%, au fost încetări voluntare. Cea mai mare fluctuație de personal a fost înregistrată în sectorul de Retail și FMCG, de 25,1%, iar cea mai mică în servicii financiare, de 8%.

”Pe fondul incertitudinii create de pandemie, piața forței de muncă a cunoscut un ușor îngheț anul trecut. Angajații au preferat stabilitatea și siguranța, iar angajatorii au recrutat mai puțin decât în anii anteriori sau chiar deloc. După o perioadă de expectativă, pe măsură ce munca de la distanță s-a dovedit funcțională în multe sectoare, companiile au început să regândească relațiile de muncă, având în prim plan flexibilitatea și mobilitatea.

Angajatorii au înțeles că schimbările din ultimul an nu sunt conjuncturale și că trebuie să își adapteze modelele de business acestor tendințe. Ne aflăm, deci, în pragul unui proces de transformare care va avea loc pe termen lung, iar faptul că multe companii au inclus în bugetele pentru 2021 creșteri salariale arată că atât angajatorii, cât și angajații se obișnuiesc treptat cu noua normalitate”, a declarat Ionuț Simion, Country Managing Partner, PwC România. Potrivit raportului, bugetul salarial al companiilor respondente va crește în medie cu 3,8% în acest an, comparativ cu 2020 când procentul a fost de 5,6%.

În ceea ce privește viitorul telemuncii, acesta s-ar putea să devină o parte constantă a vieții noastre. Aceasta este opinia din piață, având în vedere că 43% dintre companiile respondente la HR Barometru au arătat că vor aplica telemunca pe termen lung, 52% încă analizează această perspectivă, iar doar 5% nu iau în calcul permanentizarea telemuncii sau declară că aceasta nu este relevantă pentru activitatea lor.

În final, pe termen lung, 44% au arătat că vor alterna munca la birou cu telemunca, conform opțiunii angajaților, 40% vor combina venirea la birou și telemunca pe baza unei planificări, 16% vor adopta telemunca permanentă pentru anumiți angajați, conform opțiunii acestora, iar 2% telemunca permanentă obligatorie pentru anumiți angajați.

”După experiența ultimului an, în care și-a dovedit eficiența, era de așteptat ca munca de la distanță să fie aplicată de multe organizații pe termen lung. Această direcție este datorată, pe de o parte, perspectivei incerte legate de evoluția pandemiei, care nu va dispărea prea curând, iar pe de altă parte, de beneficiile care s-au conturat atât pentru angajați (protecție, flexibilitate, autonomie), cât și pentru angajatori (reduceri de costuri).

Provocarea mai departe este de a găsi acea modalitate de permanentiza telemunca pentru a maximiza avantajele pe care le poate aduce, dar și pentru a diminua efectele secundare asupra anumitor procese de business, a căror eficacitate este limitată în mediul virtual, sau asupra stării de bine a angajaților, serios afectată în această perioadă”, a arătat Oana Munteanu, Director People & Organisation PwC România.

Ca referință, studiul HR Barometru a fost derulat de către PwC în perioada 27 Ianuarie – 1 Februarie 2021, pe baza informațiilor furnizate de către 56 de companii participante din IT&C, BPO Produse industriale, Energie (utilități /produse petroliere), Farmaceutic /Medical, Servicii financiare și FMCG/Retail. Aproape o treime (32%) dintre companiile respondente au între 101 – 500 angajați, 23% sub 100 angajați, 18% între 1.001 – 3.000 angajați, 18% peste 3.000 angajați și 9% între 501 – 1.000 angajați.

Citește și: