Ce e crowdfunding-ul și de ce a ajuns să fie plin de escroci

Ce e crowdfunding-ul și de ce a ajuns să fie plin de escroci

Atunci când ai o idee, un plan de afaceri, când vrei să creezi ceva, simpla visare nu te ajută. Ai nevoie și de bani, pe lângă originalitate și inițiativă. Cum poți face rost de ei? Există numeroase soluții, printre care și crowdfunding-ul.

Cei mai mulți oameni care au o idee de afaceri, care vor să dea naștere unui produs anume, apelează la bănci care să investească în proiectul lor. Oamenii iau împrumuturi pe care le achită progresiv, pe măsură ce „merge treaba”.

Doar că, uneori, băncile nu sunt atât de receptive la toate planurile de afaceri. Unele idei pot părea nesigure sau că au puține șanse de a avea succes. Băncile vor să se asigure, într-o măsură cât mai mare posibil, că tu vei returna banii. Deci, vor să se asigure că ideea în care investești tu va fi capabilă să genereze înapoierea datoriilor.

Prin urmare, băncile nu sponsorizează pe orice care vine cu o idee răzleață. Dar mai există și alte surse de finanțare, care nu sunt foarte populare în țara noastră, dar care, peste Ocean, fac valuri. Este vorba despre crowdfunding.

Ce este crowdfunding-ul, de fapt

În linii mari, acesta presupune faptul că o mulțime de oameni ajunge să susțină un anumit proiect, o anumită idee. Oamenii investesc în ceva și așteaptă rezultatul.

Să presupunem că vrei să creezi păpuși Barbie zburătoare. Nu ai banii necesari, iar bancherul la care te-ai dus te privește sceptic. Lansezi o campanie în care oamenii de rând te susțin financiar, tu urmând a le livra și lor anumite beneficii, după ce finalizezi proiectul și dă rezultate.

Problema este că acest mod de a face bani poate fi invadat foarte ușor de așa-ziși investitori, care odată ce se văd cu banii în conturi, uită de orice idee de afacere și țepuiesc investitorii.

Așa se face că acest domeniu va fi mai puternic reglementat, de acum încolo.

Indiegogo, de exemplu, a anunțat câteva schimbări majore pentru platforma sa de crowdfunding. Cea mai mare mișcare este că trece de la o platformă deschisă la una închisă, cu scopul de a verifica în cele din urmă fiecare campanie înainte de a fi lansată.

Vicepreședintele Indiegogo, Will Haines, a remarcat că atunci când compania a început în 2008, ideea a fost să permită pe oricine să strângă bani pentru aproape orice scop, cu puține restricții.

„Cu toate acestea, am învățat că „deschis” nu este ceea ce își dorește comunitatea noastră”, a scris Haines. „Crowdfunding nu înseamnă cumpărături – oamenii înțeleg asta în general acum – dar nici nu ar trebui să fie un salt în întuneric. Și cu siguranță nu poate fi o înșelătorie”, a declarat oficialul.

Ca atare, Indiegogo va analiza proiectele mai atent înainte ca cei care caută finanțare să-și poată promova campaniile live. Sub ceea ce compania numește Programul Guidepost , Indiegogo va face mai mult pentru a se asigura că proiectele au un plan viabil pentru a-și îndeplini obiectivele anunțate, dar și pentru a achita recompensele promise.

Citește și: