București, capitala atacurilor cibernetice: cum a ajuns cea mai atractivă țintă pentru hackeri
Munca de acasă sau formatul hibrid al unei afaceri în 2021 este mediul propice pentru atacurile cibernetice la adresa companiilor, iar București se pare că este principala victimă, în România.
Orange a prezentat raportul anual Business Security 2021 și, cu această ocazie, a atras atenția asupra mai multor trenduri îngrijorătoare referitoare din piața de afaceri autohtonă. Provocările referitoare la securitatea cibernetică au explodat în ultimii doi ani, odată cu transformarea modelului operațional și prea puțini jucători din piață au fost pregătiți pentru asta.
România, victima atacurilor cibernetice, cu București în frunte
Capitala României ocupă primul loc la capitolul atacuri cibernetice pe teritoriul țării noastre, cu o medie lunară de peste 600.000 de incidente detectate și prevenite. În mod ciudat, pe locul doi este Iași, cu aproximativ 400.000 de astfel de evenimente, urmat Timișoara, cu 370.000.
Conform raportului Business Internet Security realizat de Orange, dacă în anul 2019 atacurile de tip ransomware reprezentau doar 3% din totalul incidentelor detectate, astăzi, în 2021, sunt cele mai întâlnite atacuri. Acestea se reflectă în 31% din total și vizează, în special, sectorul sănătății și instituțiile publice, cu scopul de a compromite sistemele informatice.
Pe locul doi, însumând 29%, atacurile de tip phishing au continuat să fie raportate la nivel local, mai ales prin intermediul campaniilor de SMS, Whatsapp și email. Principalele victime ale acestor incidente au fost clienții instituțiilor bancare și cei din retail sau eCommerce.
Comparativ cu situația din afara țării, distribuția amenințărilor pe domenii de activitate a fost similară, cu schimbări semnificative de la un an la altul. În 2020, de exemplu, transporturile au fost cel mai grav afectate în România, prin atacuri de phishing și infecții cu malware criptografic. În 2021, industria de retail a fost cea mai afectată. Nu a ajutat nici faptul că a explodat numărul de magazine online, iar multe dintre ele nu au o infrastructură IT foarte solidă în spate.
„În 2021, am observat o creştere importantă a atacurilor cibernetice care pot compromite sistemele şi datele utilizatorilor, atât în volum cât și în complexitate, odată cu extinderea soluțiilor software folosite de către companii și indivizi. Soluţiile noastre de securitate oferite clienţilor B2B au detectat şi blocat atacuri complexe, în special tentative de phishing, ransomware şi atacuri Distributed Denial of Service (DDoS). Însă, cea mai importantă provocare, în rândul companiilor, dar şi în rândul utilizatorilor casnici, rămâne lipsa de conştientizare a riscurilor şi a expunerii în mediul online”, spune Ioan Constantin, Cyber Security Expert Orange România.