Autostrăzile din România, un vis frumos: statisticile din 2021 care îți arată că nu ne mai facem bine

Autostrăzile din România, un vis frumos: statisticile din 2021 care îți arată că nu ne mai facem bine

Când vine vorba de autostrăzi, România este un mare șantier. Autoritățile se bat în proiecte, bagă sume fabuloase în studii de fezabilitate și exproprieri, dar când vine vorba de construcțiile efective, mai avem de așteptat.

Dacă ai fi ascultat ambițiile guvernanților de la început de an, ai fi fost tentat să crezi că 2021 va fi cel mai bun an din istoria țării pentru infrastructură. Dacă ar fi fost posibil, până să intrăm în 2022, ne-am fi ”scăldat” în kilometri noi de autostrăzi în fiecare colț al țării. Din păcate, nu este deloc așa, iar ambiția de a avea măcar 1000 de kilometri de autostradă în România rămâne, în continuare, doar un vis frumos.

România, țara fără autostrăzi

În 2021, doar 30 de kilometri noi au fost adăugați rețelei de autostrăzi din România. În schimb, autoritățile locale s-au bucurat că au putut participa la o serie de inaugurări de centuri ocolitoare începute cu mult timp în urmă. Una peste alta, 2021 a fost unul dintre cei mai slabi anii din ultimii 30 în materie de infrastructură. La această oră, țara noastră se mândrește cu aproximativ 947,6 kilometri de autostradă.

Punctual, pe 30 noiembrie, cu restricții și la șapte ani după începerea lucrărilor, la cinci ani după termenul avansat inițial, s-a dat în folosință ultimul lot al autostrăzii Sebeș – Turda. Este vorba de lotul 2, în lungime de 24,25 kilometri, între localitățile Alba Iulia și Aiud. Deși sună ciudat, lotul 2 a venit la trei ani după deschiderea loturilor 3 și 4, respectiv la un an după lotul 1. Restricțiile menționate sunt pe o distanță de 1,5 kilometri, în zona localității Oiejdea, din cauza unor alunecări de teren, până în aprilie – mai 2022.

Cea de a doua inaugurare importantă din 2021 a vizat lotul Târgu Mureş-Ungheni din Autostrada Transilvania. Acesta a fost dat în circulaţie pe 6 decembrie, mai devreme cu două luni decât era programat inițial, iar beneficiile sunt semnificative. Odată cu deschiderea autostrăzii Târgu Mureş – Ungheni, municipiul Târgu Mureş are asigurată o legătură rutieră modernă cu Câmpia Turzii, Cluj Napoca, Sebeş şi Alba Iulia, dar şi cu frontiera de vest a României. În consecință, se vor scurta timpii de deplasare şi va creşte gradul de siguranţă rutieră.

Citește și: