16 aug. 2021 | 12:50

Atenție, turiști: ce câștigi și ce pierzi când mergi în vacanță prin agenție

ACTUALITATE
Atenție, turiști: ce câștigi și ce pierzi când mergi în vacanță prin agenție

E perioada vacanțelor și mulți dintre noi visăm cu ochii deschiși să plecăm într-un sejur, în special undeva în afara țării. Din păcate, pandemia de coronavirus ne poate da peste cap planurile. Pentru a evita orice situație neplăcută, e bine să ne informăm asupra drepturilor și obligațiilor noastre, când optăm pentru a pleca în vacanță printr-o agenție de turism.

Potrivit Asociației Naționale a Agenţiilor de Turism (ANAT), contractul cu turistul rămâne în vigoare, în cazul intrării unor ţări pe listele roşii sau galbene, atât timp cât graniţele sunt deschise.

„Agenţiile de turism nu poartă răspundere pentru modificarea încadrării destinaţiei între data achiziţionării serviciilor turistice şi data întoarcerii.

În cazul intrării unor ţări pe listele roşii sau galbene, atât timp cât graniţele sunt deschise, rămâne în vigoare contractul cu turistul”, transmit reprezentanții agenției, pentru toți turiștii ce s-ar putea afla într-o astfel de situație.

Cristian Vlad, preşedintele Consiliului Regional Centru al ANAT, subliniază că decizia intrării anumitor ţări pe lista roşie, respectiv galbenă, din punct de vedere al riscului epidemiologic aparţine Comitetului Naţional pentru Situaţii de Urgenţă (CNSU) iar culorile sunt raportate strict la situaţia epidemiologică a României.

Agențiile nu sunt responsabile pentru intrarea unei ţări pe lista roşie

Dacă pleci în vacanță prin intermediul unei agenții de turism, nu poți imputa companiei respective faptul că, între timp, destinația ta a intrat în zona roșie a țărilor pentru care, la întoarcerea în România, vei sta în carantină.

„De exemplu, Turcia este roşie pentru România dar poate fi verde sau galbenă pentru altă ţară. În ultima vreme, agenţiile de turism s-au confruntat cu turişti nemulţumiţi care au rezervări în special în ţările aflate pe lista roşie şi care solicitau returnarea banilor sau reprogramare.

Menţionăm că agenţiile nu poartă vreo responsabilitate pentru intrarea unei ţări pe lista roşie, cât timp acea destinaţie este deschisă. În plus, există posibilitatea vaccinării, în prezent, la îndemână pentru majoritatea turiştilor, alături de dovada trecerii prin boală, deci imunizare”, a explicat oficialul ANAT.

Totuși, există și avantaje ale colaborării cu o agenție de turism. De exemplu, această companie specializată are doar obligaţia de a asigura prompt serviciile turistice, fie ele de cazare, masă sau, după caz, transport, tururi opţionale, ghid, transfer etc.

ANAT le recomandă turiştilor încheierea de asigurări storno, respectiv de călătorie. Astfel, în situații dificile care implică probabilitatea apariției unor situații neprevăzute, oamenii nu vor fi afectați și vor fi protejați conform contractului respectiv de asigurare.

Este vorba despre o plasă de siguranță pe care ar trebui să și-o ia orice turist, pentru că nimeni nu poate anticipa evoluția crizei sanitare și nici deciziile pe care le iau guvernele lumii, cu atât mai puțin pe perioade mai îndelungate.