Atenție, români. Greșelile pe care le faci la volan când mergi în vacanță la mare sau la munte. Ce detalii sunt ignorate

Atenție, români. Greșelile pe care le faci la volan când mergi în vacanță la mare sau la munte. Ce detalii sunt ignorate

Anumiți instructori auto, care te școlarizează înainte de a obține permisul de conducere, nu îți vor dezvălui aceste secrete profesionale privind șofatul. Trebuie să știi că, dincolo de cunoștințele tehnice și abilitățile tale de conducător auto, ai nevoie de câteva informații de finețe, de care te vei folosi pe tot parcursul vieții. Ar fi mai bine să le înveți din cele relatate mai jos, decât dintr-o experiență nefericită în trafic.

Mulți oameni neglijează revizia mașinii, înainte de a pleca la drum lung. Se bazează fie pe faptul că autoturismul e nou, fie pe noroc, fie pe experiență. Oamenii tind să creadă că, dacă până acum nu au pățit niciun incident, nu se va întâmpla acest lucru nici de acum încolo.

Unii cred că, dacă au o mașină scumpă, sunt feriți de evenimente nefericite și pleacă la drum lung, fără să analizeze starea autoturismului.

Unele dintre erori pot fi fatale, pentru că, oricât de scumpă, de performantă sau de bună ar fi o mașină, până la urmă e doar un morman de fiare ce se pot defecta în orice moment.

Mai mult decât atât, nu doar la starea mașinii trebuie să fii atent. Gradul tău de oboseală, felul în care îți poziționezi scaunul sau tetierele, ora plecării, sunt alte elemente importante pe care trebuie să le ai în vedere.

Așa stând lucrurile, iată ce trebuie să ai în vedere, înainte de a pleca în vacanță cu mașina personală.

Cum îți pregătești mașina de vacanță și ce reguli trebuie să respecți la volan

Primele verificări ce trebuie făcute sunt unele de bază (instalația ei de climatizare sau nivelul de combustibil), dar extrem de importantă e presiunea roților.

” Pe lângă lucrurile esențiale, de bază, care ar trebui verificate înainte de a pleca la un drum mai lung cu mașina (revizia la zi a autovehicului, verificarea instalației de climatizare sau nivelul de combustibil), orice șofer trebuie să țină cont de presiunea roților. Una este să mergi singur în mașină, cu rucsacul sau cu geanta de birou și alta este să mergi patru-cinci persoane în mașină, plus bagajul – în acest caz, trebuie să mai completăm cu aer în anvelope.

Dacă mergem pe autostradă, trebuie să mai scoatem un pic aer din roți, pentru că fiind vară, asfaltul este cald, se creează frecare și atunci presiunea crește în anvelope. Va trebui să verificăm, din când în când, presiunea. De altfel, presiunea influențează comportamentul mașinii, de exemplu ar putea crește consumul de carburant. Dacă nu are presiunea optimă, mașina nu va avea stabilitate la viraje. Există, totodată, și riscul unor explozii”, explică Sorin Badica, instructor de conducere defensivă, într-un interviu acordat Hotnews.

Pauza pe traseu

E recomandat să te oprești, după două-trei ore de șofat, pentru o pauză pe traseu, timp în care ar trebui să cobori din mașină, să iei o gură de aer, să faci mișcare. Această activitate te va ajuta și pe tine să îți redobândești capacitatea de concentrare, dar va fi benefică și mașinii.

De asemenea, e indicat să ne odihnim și să nu aventurăm să conducem ore în șir, dar nici să ne păcălim oboseala bând cafea sau energizant.

Atenție la poziția în scaun

Starea șoferului e direct responsabilă de cum decurge călătoria. Dacă el se simte incomod, e iritat, obosit, neatent, avem ingredientele unui posibil eveniment auto nefericit. Prin urmare, unul dintre aspectele la care trebuie să fii atent înainte de a pleca în vacanță este poziția în scaun.

” Trebuie să avem o poziție care să ne permită vizibilitate în față, să putem vedea peste bord, să putem ajunge la toate comenzile, practic să simțim tot comportamentul mașinii. De fapt, mașina se simte cu fundul și cu spatele. Contează mult și poziția mâinilor pe volan, recomandarea noastră este ca mâinile să fie la ”ora nouă și un sfert”. Nu trebuie să fie o poziție rigidă, ci una complet relaxată.

Piciorul nu trebuie să fie perfect întins, ci trebuie să aibă un unghi asupra genunchiului. Spătarul îl reglăm în funcție de cum ajungem cu încheietura mâinii pe volan, sus, la ora 12.00. Chiar dacă brațul este întins, în momentul în care am coborât mâinile la ora nouă și un sfert, brațele sunt ușor flexate. În caz de accident, de impact, șocul ar trebui să fie preluat de picioare și de brate. Dacă picioarele sunt întinse complet pe pedale, sau mâinile sunt întinse pe volan, tot șocul va fi resimțit de bazin și de umeri – părțile corpului cel mai greu de recuperat în cazul unui impact”, explică specialistul.

Referitor la reglarea scaunului și tetierei, specialistul recomandă ca scaunul să fie reglat cât mai jos. Cu cât scaunul șoferului este mai jos, cu atât capul acestuia va fi mai departe de plafon, lucru foarte important în cazul unui impact.

De asemenea, tetiera trebuie reglată la nivelul creștetului capului sau chiar puțin mai sus, așa încât plafonul să se oprească la tetieră și nu la capul șoferului, în cazul producerii unui accident. important de menționat e că ele trebuie reglate și în spate.

Ora plecării – extrem de importantă

Expertul mai susține că și ora plecării în vacanță e importantă. El recomandă oamenilor să plece la mare la ora trei dimineața, pentru a evita aglomerația.

 

 

DĂ PLAY ȘI FII MAI INFORMAT DECÂT PRIETENII TĂI
Citește și: