ANAF schimbă regulile pentru toți românii: acestea sunt noutățile la care să fii atent

ANAF schimbă regulile pentru toți românii: acestea sunt noutățile la care să fii atent

Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a lansat în dezbatere publică un proiect de act normativ care schimbă radical modul în care contribuabilii vor interacționa cu Fiscul.

Potrivit documentului, dacă acesta va intra în vigoare, românii, fie persoane fizice, fie persoane juridice, nu vor mai fi nevoiți să se deplaseze niciodată la sediile ANAF pentru a-și rezolva diferite probleme ce țin de situația lor fiscală.

Interacțiunea contribuabilului cu ANAF se va face exclusiv online, prevede proiectul de lege care ar oferi instituției un pas important spre atât de mult dorita digitalizare și scăpare de birocrație.

Concret, proiectul de act normativ prevede înrolarea în Spaţiul Privat Virtual (SPV) a persoanelor juridice, asocierilor şi a altor entitãţi fãrã personalitate juridicã, precum şi a persoanelor fizice care desfãşoarã o profesie liberalã sau exercitã o activitate economicã în mod independent, în formele prevãzute de Ordonanţa de Urgenţã a Guvernului nr. 44/2008.

Înscrierea în SPV rãmâne opţionalã pânã la data la care prevederile cuprinse în actul normativ intrã în vigoare. Dupã acest termen cererile, înscrisurile sau orice alte documente depuse la organul fiscal central în format letric nu vor mai fi luate în considerare.

„Ne dorim ca Spaţiul Privat Virtual sã devinã un instrument-cheie în ceea ce priveşte interacţiunea cu contribuabilii şi vom extinde serviciile disponibile prin intermediul acestei platforme concomitent cu sporirea eforturilor de înrolare a persoanelor juridice şi a persoanelor fizice autorizate. În prezent se lucreazã la identificarea unor mecanisme de simplificare şi flexibilizare a înrolãrii şi autentificãrii utilizatorilor în SPV.

În plus, pânã la data când prevederile actului normativ vor intra în vigoare, ANAF trebuie sã ia mãsuri pentru a fi pe deplin pregãtitã atât sã proceseze numãrul suplimentar de contribuabili care se vor înrola în SPV, cât şi sã ofere tot suportul acestora pe parcursul întregului demers astfel încât tranziţia sã se desfãşoare fãrã probleme”, susține ministrul Finanţelor, Alexandru Nazare.

Ce avantaje vor avea contribuabilii de pe urma digitalizarii ANAF

Se pare că ANAF își propune ca, prin acest proiect să evite expunerea cetățenilor la potențiale zone aglomerate, sau deplasări ce ar putea prezența un risc potențial de infectare cu noul tip de coronavirus.

De asemenea, acest proiect ar reprezenta un punct de plecare vital în încercarea României de a digitaliza administrația fiscală, pas ce ar combate o bună parte din birocrația din țara noastră. Printre principalele avantaje ale contribuabililor se numără:

evitarea interacţiunii fizice (ghişeu, poştã), comunicarea fiind realizatã non-stop, prin intermediul SPV; eliminarea timpilor de aşteptare, întrucât anumite document, precum certificatele de atestare fiscalã sau cazierul fiscal, se pot obţine mult mai repede;

posibilitatea depunerii mai multor tipuri de cereri on-line, precum şi vizualizarea rãspunsurilor direct din SPV;

posibilitatea consultãrii situaţiei fiscale la zi, respectiv posibilitatea de a solicită situaţia obligaţiilor de platã sau a plãţilor efectuate;

primirea de informaţii personalizate legate de obligativitatea depunerii anumitor declaraţii sau termenele aferente de depunere;

acces la evidenţa completã a tuturor interacţiunilor contribuabilului cu ANAF, precum tipul declaraţiilor depuse şi data depunerii.

extinderea serviciilor din SPV. Contribuabilii vor beneficia de declaraţii pre-completate, rapoarte care sã se poatã importa în programele de contabilitate, fişiere prelucrabile, precum şi de posibilitatea de a efectua plãţi prin platforma SPV.

Nu în ultimul rând, proiectul modifică prevederile Codului de procedurã fiscalã în scopul recunoaşterii bunei credinţe a contribuabililor, în situaţia în care, din greşeală, aceştia plătesc obligaţiile fiscale la un alt organ fiscal decât cel căruia i se cuveneau sumele pentru plata obligaţiilor bugetare

Potrivit ANAF, după ce se vor purta discuții cu mediul privat, se va decide forma finală sub care acest proiect de act normativ va intra în vigoare.

Conform datelor din prezent, doar 5% dintre românii care desfășoară activități independente folosesc SPV. Procentul e mult mai însemnat în rândul persoanelor juridice, unde 33% dintre contribuabili au cont în SPV.

Citește și: