12 aug. 2021 | 14:50

Adevărul din magazinele românești e dureros. Falimentul bate la ușă

ACTUALITATE
Adevărul din magazinele românești e dureros. Falimentul bate la ușă

Producătorii de carne din țara noastră sunt dezamăgiți. La mai bine de cinci ani de când s-a introdus pe etichete obligativitatea menționării originii produsului, aceștia nu resimt niciun beneficiu.

Dacă întrebi românii cu privire la ce ar prefera să consume, un aliment de proveniență străină, sau unul autohton, majoritatea îți vor spune, cel mai probabil, că preferă un produs românesc.

Ei bine, la nivel teoretic, da. În practică, însă, nu prea.

Românii nu caută la raft produsele noastre autohtone

În urmă cu aproximativ 5 ani, în România s-a introdus o nouă lege care viza etichetele produselor de carne. Pe acestea a trebuit să se menționeze, obligatoriu, proveninența cărnii.

Vizate au fost produsele din carnea de porc, oaie, capră și păsări de curte.

Producătorii au sperat atunci că le vor crește vânzările, deoarece, se gândeau ei, oamenii vor fi încântați să cumpere produse românești și le vor căuta în mod special în magazine.

Nu a fost așa, nici pe departe. Majoritatea producătorilor spun că, în urma schimbării etichetelor, nu resimt niciun beneficiu. Practic, nu a fost așa cum se așteptau ei, deși, la nivel oficial, românii se declară mari consumatori de produse autohtone, cât mai naturale și bio.

„În ceea ce privește beneficiile care decurg din intrarea în vigoare a regulamentului, mai mult de jumătate dintre operatorii consultați nu au raportat niciun beneficiu tangibil specific care rezultă din punerea în aplicare a regulamentului; o ușoară creștere a accesului pe piața internă a fost raportată de unii operatori din sectorul cărnii de porc doar în câteva state membre (Irlanda, Grecia, Germania, Danemarca), dar acest lucru nu a condus la creșterea prețurilor de producție.

Operatorii din alte state membre nu au raportat nicio modificare a dinamicii pieței interne.

Printre beneficiile intangibile, s-a raportat cel mai des creșterea transparenței și, prin urmare, a încrederii consumatorilor”, se arată într-un raport recent întocmit de experții din cadrul Comisiei Europeane.