Vestea dimineții vine pentru toți cei cu mașini pe motorină și benzină. S-a întâmplat la pompă în România
Criza medicală din 2020 a dus la o scădere accelerată a prețului benzinei și motorinei. Dar acum vedem și ce înseamnă asta la nivel european, conform ultimelor analize.
În primele șase luni din 2020, preţul benzinei a scăzut în România, în medie, cu 14%. Acest fapt plasează ţara pe locul 3 în topul celor mai mari scăderi din Europa.
E bine de știut că cele mai mari scăderi de preţ s-au înregistrat în Bosnia şi Herţegovina (-17,8%) şi Ucraina (-15,4%). După România urmează Macedonia (-12,5%), Austria (-10,1%), Franţa (-8,8%) şi Grecia (-7,5%).
Există și creșteri de preț la benzină și motorină
În Rusia, preţul benzinei a crescut cu 0,8% faţă de anul trecut, în timp ce în Belarus carburanţii s-au scumpit cu până la 12,4%. Totuşi, de cea mai ieftină benzină din Europa se pot bucura ruşii, acolo unde preţul mediu, la schimbarea valutei din ruble, ajunge la 58 de eurocenţi, după cum arată analiza Picodi. La polul opus se află olandezii, care plătesc cel mai scump, respectiv 1,58 euro/litru.
În Europa de Vest, Elveţia şi Luxemburg se pot lăuda cu cel mai bun raport dintre un litru de benzină şi salariul mediu pe economie din Europa.
Dacă raportezi la alariul mediu, acesta le permite locuitorilor acestor ţări să cumpere 3.795, respectiv 3.320 de litri de benzină pe an, podiumul fiind încheiat de Danemarca, unde se cumpără 2.484 de litri/an.
Și firesc că te interesează cum e România. Ei bine, la noi, pe baza datelor publicate de Institutul Naţional de Statistică (INS), salariul mediu pe economie este de 5.201 de lei brut (3.182 de lei net) şi, în acest context, pot fi achiziţionaţi 672 de litri de combustibil pe an (locul 30 în clasamentul european).
Înaintea României se clasează Germania – cu 1.938 litri şi Cehia (881 litri), iar în urmă Bulgaria (532 de litri), Belarus (553 de litri) şi Turcia (484 litri). Ultimele trei locuri din clasament sunt ocupate de Moldova, Ucraina şi Albania, unde salariul mediu permite achiziţionarea a numai 352, 345, respectiv 239 litri de combustibil pe an.
Cea mai dificilă situaţie se înregistrează în Cuba, unde salariul mediu ajunge pentru numai 28 de litri de benzină (cu o creştere de 2 litri faţă de anul trecut).