Una caldă, una rece: România va avea cea mai mare scădere a vânzărilor de mașini, dar există și o veste bună

Una caldă, una rece: România va avea cea mai mare scădere a vânzărilor de mașini, dar există și o veste bună

Industria auto a fost pusă la pământ de pandemie și mai toți producătorii știu că 2020 este un an compromis din acest punct de vedere. Numai că România ar putea reprezenta o surpriză plăcută, conform PwC Autofacts.

2020 e un an prost pentru industria auto. Multe lansări au fost amânate, strategiile au fost regândite, iar modelele care, de regulă, erau prezentate la marile târguri de profil, au apărut doar online. Din acest punct de vedere, nici România nu face excepție.

Potrivit PwC Autofacts, țara noastră ar putea înregistra cea mai mare scădere a vânzărilor de autoturisme și vehicule comerciale noi din Europa Centrală în acest an, de 24,3% comparativ cu nivelul 2019. Dar urmează și vestea bună: va avea o revenire rapidă urmând să depășească pragul de volum de dinainte de criza COVID.

Sigur că acest lucru nu se va întâmpla peste noapte, ci în ani de zile.

Cum își revine România după criză în privința vânzărilor de mașini

Estimările din acest moment privind vânzările de autoturisme și vehicule comerciale ușoare (LCV) noi din România arată o scădere de la 181.000 unități în 2019 la 137.000 de unități în acest an. Dar e prevăzută și o urcare până la 223.000 de unități în 2023, adică una dintre cele mai bune reveniri din Europa Centrală, susțin autorii analizei, potrivit Hotnews.

Practic, România va avea un declin comparabil cu Polonia, care va înregistra tot o scădere de 24,3%. Însă pentru Polonia este estimată o revenire mai lentă, urmând să rămână și în 2023 sub nivelul din 2019.

”Piața auto, una dintre cele mai afectate de sectoare de pandemia COVID-19 cu fabrici închise și prăbușirea vânzărilor în lockdown, începe să se recupereze ușor de la o lună la alta. Însă revenirea la volumele din 2019 și depășirea acestora vor fi de durată, pe măsură ce consumatorii își recapătă încrederea să cheltuiască. Vestea bună este că prognozele pentru România sunt printre cele mai optimiste, comparativ cu restul piețelor din Europa Centrală, pe fondul planurilor celor doi producători locali de a adăuga noi modele din categoria hibrid”, a declarat Daniel Anghel, Partener, Liderul serviciilor pentru industria automotive, PwC România.

Pe de altă parte, cea mai mică scădere ar urma să fie înregistrată de Ungaria, de 19,6%, urmată Slovacia cu 21,4% și Cehia cu 21,6%. Dintre aceste piețe, doar Slovacia va recupera pierderile din acest an, urmând ca în 2023 vânzările auto să depășească nivelul înregistrat în 2019.

Per total, piața din Europa Centrală se va diminua cu 23% în acest an, ajungând la nivelul înregistrat în 2016, de 900.000 de autovehicule. În comparație, estimările pentru piețele din vestul Europei arată o contracție cu 26%.

Cum își revin Ford și Dacia

Referitor la producția de vehicule din România, estimările Autofacts și IHS arată o scădere cu 16,3% în acest an, la 410.000 unități, și o creștere exponențială până în 2027, la 794.000 unități, pe fondul planurilor celor doi producători – Ford și Renault.

În 2019, Ford a lansat producția noului Puma la uzina din Craiova și are în plan să adauge și volume LCV. La rândul său, Renault intenționează să crească volumul producției uzinei sale din Pitești, care, în plus, este de așteptat să înregistreze cea mai mare utilizare a capacității dintre fabricile din Europa Centrală.

România se plasează pe locul al treilea în Europa Centrală după scăderea producției auto din acest an, la același nivel cu Slovacia, cu 16,1%. Cel mai abrupt declin este preconizat pentru Cehia, de 23,7%, urmată de Ungaria, cu 18,5%. Producția din Polonia în schimb va fi singura în creștere ușoară, cu un plus estimat la 3,5%.

DĂ PLAY ȘI FII MAI INFORMAT DECÂT PRIETENII TĂI