TikTok provoacă iarăși controverse: Muzeul Auschwitz se declară ofensat
În ultima perioadă, TikTok a devenit o platformă care a dus fuga după atenție într-o zonă extrem de sensibilă: utilizatorii se dau victime ale Holocaustului.
În urma creșterii din ce în ce mai rapide a tendinței, reprezentanții Muzeului de la Auschwitz au declarat că aceasta este “dureroasă și ofensatoare”, însă au adăugat că nu urmăresc să-i pună într-o situație incomodă pe acei utilizatori implicați.
Scurtele pasaje video prezintă cum utilizatorii “au murit în Holocaust”. Entuziasmul celor care interpretează aceste victime se vede și după faptul că au vânătăi false, binecunoscutele pijamale în dungi sau chiar banderolele marcate cu Steaua lui David pe care evreii au fost obligați să o poarte.
Muzeul din fostul lagăr nazist a răspuns punctului de vedere exprimat în videoclipuri
“Trendul «victimelor» de pe TikTok poate fi un jignitor și ofensiv. Unele filmulețe sunt periculos de aproape sau chiar dincolo de granița de trivializare a istoriei”, a declarat Memorialul Auschwitz pe Twitter.
Deși imaginea victimelor Holocaustului se păstrează în publicul larg și chiar este încurajat, pentru a încuraja conștientizarea trecutului, scopul acestor videoclipuri nu se îndreaptă deloc către acest tip de conștientizare.
“Multe videoclipuri nu au fost create pentru a comemora pe nimeni, ci pentru a deveni parte a unei tendințe online. Acest lucru este foarte dureros”.
Cu toate acestea, reprezentanții muzeului declară că nu vor să abordeze o atitudine de blamare a celor “vinovați”, ci să pună problema în fața publicului pentru ca situația să poată fi îndreptată.
„Ar trebui să discutăm acest lucru, nu să-i rușinăm și să-i atacăm pe tinerii a căror motivație pare foarte diversă. Este o provocare care vizează educația”, au adăugat aceștia. Muzeul a atașat o declarație mai lungă postării pe Twitter, în care prezintă o critică nuanțată a rolului mass-mediei sociale în amintirea Holocaustului.
Muzeul a subliniat că există probleme mai mari cu rețelele sociale, inclusiv algoritmii despre care se presupune că promovează antisemitismul și platformele care permit conținutul negării Holocaustului.
TikTok nu a răspuns imediat la cererea de comentarii de joi. Dar platforma a declarat într-un post de blog pe 20 august că are o „abordare proactivă de a opri răspândirea urii și a grupurilor extremiste violente cunoscute”.
Compania are o „toleranță zero” asupra conturilor legate de antisemitism și elimină „hărțuirea bazată pe rasă și negarea tragediilor violente, cum ar fi Holocaustul”, se afirma în raport.
De la începutul anului, TikTok a eliminat cel puțin 380.000 de clipuri video din Statele Unite care încalcă politica sa privind discursurile de incitare la ură și a interzis peste 1.300 de conturi.
În 2018, sondajele CNN au dezvăluit că amintirea Holocaustului începe să se estompeze în Europa, o treime din cei chestionați afirmând că știau doar puțin sau nimic despre Holocaust.
Locul Holocaustului a devenit un simbol al genocidului nazist de șase milioane de evrei europeni. Aproximativ un milion de persoane au fost ucise doar în această tabără a morții între 1940 și 1945, inclusiv peste 100.000 de non-evrei, potrivit muzeului.