Soluția prin care ar putea fi oprit un tip de poluare la care nici nu te-ai gândit până acum
Un dispozitiv care captează particulele de microplastic din anvelope, pe măsură ce acestea sunt eliberate în atmosferă, ar putea ajuta la reducerea poluării devastatoare pe care o provoacă.
Tire Collective, un grup de masteranzi de la Imperial College London și Royal College of Art, a obținut premiul britanic James Dyson cu soluția lor pentru flagelul în creștere al uzurii pneurilor cauzate de transportul rutier.
De fiecare dată când un vehicul frânează, accelerează sau învârte un viraj, anvelopele se uzează prin frecare și particulele mici se împrăștie în aer. Acest lucru produce 500.000 de tone de particule de anvelope anual numai în Europa.
La nivel global, se estimează că uzura anvelopelor reprezintă aproape jumătate din emisiile de particule din transportul rutier. Este, de asemenea, al doilea cel mai mare poluant microplastic din oceane după plasticul de unică folosință.
Cercetări recente efectuate de Institutul Norvegian pentru Cercetări Aeriene au arătat că peste 200.000 de tone de particule minuscule de plastic sunt suflate de pe drumuri în oceane în fiecare an.
Problema s-ar putea agrava, deoarece multe state cresc utilizarea de vehicule electrice, care tind să fie mai grele decât modelele comparabile pe benzină sau diesel datorită bateriilor lor, ceea ce înseamnă o uzură mai mare a anvelopelor.
Din aceste motive, echipa Tire Collective, a creat un dispozitiv care să ajute la soluționarea problemei microparticulelor de plastic din transport.
Ideea este simplă, dar salvatoare
Dispozitivul este montat pe roată și folosește electrostatice pentru a colecta particulele pe măsură ce sunt emise de anvelope, profitând de fluxurile de aer din jurul roților.
Prototipul, despre care designerii au spus că este unic în lume, a colectat 60% din toate particulele aeropurtate din anvelope într-un mediu controlat pe o platformă de testare.
Siobhan Anderson, Hanson Cheng, M Deepak Mallya și Hugo Richardson – absolvenți ai programului Innovation Design Engineering MA/MSc, condus împreună de cele două colegii – au declarat că împărtășesc pasiunea pentru mediu și folosesc designul pentru a avea un impact semnificativ asupra societății.
“Ca echipă, puterea noastră constă în diversitatea noastră”, a spus Hugo Richardson. “Venim din toate cele patru colțuri ale globului și aducem cu noi o bogăție de cunoștințe în inginerie mecanică, proiectare de produse, arhitectură și biomecanică.
“Se știe că anvelopele se uzează, dar nimeni nu pare să se gândească unde ajunge acea uzură. Am fost cu adevărat șocați să descoperim că particulele de anvelope sunt al doilea cel mai mare poluant microplastic din oceanele noastre.
La Tire Collective, încorporăm valori durabile și circulare în proiectarea produsului pentru a surprinde uzura anvelopelor la sursă”.
Ce se întâmplă după ce colectezi?
Odată capturate cu ajutorul dispozitivului, fragmentele pot fi reciclate și reutilizate în anvelope noi sau alte materiale.
Grupul a imprimat chiar cărți de vizită folosind cerneală obținută din praf colectat de la anvelope. Alte aplicații potențiale includ imprimarea 3D, izolarea fonică sau chiar producția de anvelope noi.
Invenția va fi înscrisă în concursul internațional pentru etapa finală a premiului James Dyson în noiembrie. Câștigătorul global va primi încă 30.000 de lire sterline în premii în plus față de 2.000 de lire sterline acordate câștigătorilor naționali.
Premiul, care se află la al 16-lea an, include 27 de țări și este deschis studenților universitari și absolvenților recenți care studiază proiectarea produselor, proiectarea industrială și ingineria. Premiile James Dyson recunosc și recompensează soluțiile de proiectare imaginative pentru problemele globale, având în vedere mediul înconjurător.