Singura etichetă de care chiar ai nevoie pe electronice și electrocasnice ca să nu pierzi bani
Nu mai puțin de 98% dintre persoanele chestionate de o alianță de protecție a consumatorilor sunt în favoarea unui sistem de etichetare care să evalueze reparabilitatea aparatelor electronice și de uz casnic. Majoritatea dintre ei erau, de asemenea, pregătiți să plătească mai mult pentru un produs care oferea garanții specifice de reparații.
Marea majoritate a respondenților la sondaj au spus că au fost nevoiți să arunce un dispozitiv care era încă în stare bună cel puțin o dată, deoarece costurile de reparații erau prea mari sau piesele de schimb nu erau disponibile.
Aproximativ două treimi au considerat longevitatea unui aparat drept un factor decisiv atunci când cumpără un produs. Puțin peste jumătate (58%) au spus că o etichetă de reparație, dacă este disponibilă, va juca un rol decisiv în achiziție.
Uniunea Europeană și-a declarat intenția în 2019 de a introduce o regulă a „dreptului de a repara” care să oblige producătorii de dispozitive electronice să își facă produsele mai durabile, reducând astfel deșeurile și încurajând reciclarea.
Mai multe țări europene urmăresc deja inițiative naționale, potrivit alianței consumatorilor. În Franța, un „index de reparații” pentru smartphone-uri, laptopuri, televizoare, mașini de spălat și mașini de tuns iarba va intra în vigoare în 2021.
Alianța, formată din organizații de protecție a consumatorilor din cele trei regiuni lingvistice principale din Elveția, a declarat recent că rezultatele sondajului au arătat „un interes puternic” în rândul consumatorilor pentru conceptul de reparabilitate. Acesta intenționează să transmită aceste date parlamentarilor, în încercarea de a promova modificări ale legislației.
Alianța, care a sondat peste 2.600 de persoane pe o perioadă de trei săptămâni, susține o rețea de 160 de centre de reparații din întreaga țară care oferă servicii de reparații gratuite pentru produsele deteriorate.