Revoluția în transportul maritim folosește o tehnică extrem de veche
Cea mai recentă tendință în transportul de mărfuri are rădăcini într-un concept care a existat de ceva vreme. Să zicem, de aproximativ 7.000 de ani. Tehnologia este vântul, iar instrumentul este barca cu pânze.
Înfățișate pentru prima dată pe un disc pictat descoperit în Kuweit despre care se crede că a fost creat în jurul anului 5.000 î.Hr., bărcile cu pânze au jucat un rol cheie în descoperire, comerț și aventură. Ar fi fost oare la fel de atrăgători „Pirații din Caraibe”, în frunte cu Johnny Depp dacă ar fi avut loc pe o barcă cu motor?
Astăzi, bărcile cu pânze sunt utilizate în principal pentru recreere. Cisterne și transportatori uriași de marfă care folosesc combustibil ieftin au înlocuit transportul eolian ecologic ca principal mod de comerț mondial. Dar acea tranziție a venit cu un preț. Emisiile de combustibil transportate contribuie până la 30% la oxizii de azot eliberați în atmosferă, 9% din oxizii de sulf și 3% din dioxidul de carbon.
Ca răspuns la preocupările tot mai mari legate de încălzirea globală, Organizația Maritimă Internațională a Organizației Națiunilor Unite și-a stabilit un obiectiv de reducere a emisiilor cu 40% până la sfârșitul acestui deceniu. Răspunzând la o nouă conștiință a mediului, companiile studiază mijloace de transport mai ecologice. Incorporând materiale nou proiectate și operațiuni computerizate, aceste companii se află, așadar, la vârful unei noi ere în transportul maritim.
Astfel, o companie suedeză, Wallenius Marine, s-a alăturat acestui demers, deoarece a anunțat săptămâna trecută că intenționează să construiască o navă alimentată de vânt, care să poată transporta 7000 de vehicule odată.
Mai puțină poluare cu navele maritime eco-friendly
Nava, numită Oceanbird, va avea cinci vele retractabile de 80 de metri, compuse din metal și materiale compozite. Velele pot fi coborâte până la 20 de metri, pentru a trece pe sub poduri sau pentru a se adapta condițiilor de vânt în schimbare. La finalizare, nava de 650 de metri lungime și 130 de metri lățime va deține distincția de a fi cea mai mare navă cu vele din lume.
Oceanbird poate călători cu o viteză medie de 10 noduri. Aceasta este puțin mai lentă decât navele convenționale, dar dacă navigi pe baza vântului, poți elimina emisiile cu până 90%. „Viziunea noastră este să deschidem calea către transportul maritim cu adevărat durabil”, a declarat Per Tunell, directorul operațional al Wallenius Marine, în timpul unei conferințe de presă digitale. „Desigur, vrem să ni se alăture și alții”, a completat el.
Când a fost întrebat de ce compania a fost dispusă să împărtășească atât de multe detalii despre construcția navei, Tunell a răspuns: „Nu este o competiție, ci mai degrabă o direcție pe care trebuie să o luăm cu toții. Prin faptul că suntem transparenți în acest proces, vrem să îi inspirăm pe ceilalți, pentru a testa limita a ceea ce este posibil. Trebuie să facem o schimbare și, pur și simplu, nu mai poate aștepta”, a explicat acesta.
Tunell a menționat, de asemenea, că a fost întrebat despre ceea ce unii consideră a fi o contradicție: un efort ambițios de mediu în ceea ce privește transportul, care va transporta, în mod ironic, automobile poluante. Tunell a spus: „Industria automobilelor trece și ea printr-o tranziție majoră. Aș spune că sunt cu mult înaintea industriei generale de transport maritim și sunt convins că mașinile din viitor vor avea semnificativ mai puține, sau chiar zero emisii din funcționarea lor. Oceanbird se potrivește perfect cu ceea ce fac mulți producători de mașini”.
Compania Wallenius, colaborând cu institutul suedez de cercetare SSPA și Institutul Regal de Tehnologie din Stockholm la proiectul Oceanbird, a construit un model la scară mică al navei și îl va testa în apele mării în următoarele câteva luni. Un proiect finalizat ar trebui să fie gata până la sfârșitul anului viitor, iar prima navă ar trebui să fie gata să navigheze înainte de 2025.